Rozpadly mirror s vadnym diskem

Miroslav Prýmek m.prymek at gmail.com
Tue Sep 11 13:19:21 CEST 2012

2012/9/11 Miroslav Lachman <000.fbsd na quip.cz>:

> Tuhle situaci dobre znam z praxe

Mne se to stalo poprve. Konecne jsem si na vlastni oci zkusil, na co
se fakt hodi ty RAIDy s baterkou ;)

> Zustane to zaseknute na tech 99% procentech? Co se stane pak?
> Me to asi dvakrat v zivote zustalo takhle viset na 99% nebo dokonce 100%
> Vetsinou to v tehle situaci ale po par hodinach uplne vytuhne

Predpokladam, ze zalezi na tom, jak se chova ten disk - jestli treba
po vic pokusech ten sektor precte, nebo proste neprecte i kdyby se
rozkrajel.

U me je to tak, ze tam tech 99% zustane a jinak system vypada
relativne funkcni (vcetne zapisu na disk).

> Zaznamenal jsem dva zpusoby chovani v teto situaci. Nekdy na tom miste uplne
> zatuhne, nepokracuje v synchronizaci a system pak po case (nekdy minuty,
> nekdy hodiny) uplne zatuhne a musi dojit k restartu natvrdo.
> Po takovem restartu nekdy synchronizace pokracuje od posledniho znameho
> mista, nekdy zacne znovu od zacatku.
> Ale jeste nikdy se mi nestalo, ze by to nakonec (treba na druhy, nebo treti
> pokus) nedojelo uspesne az do konce.

Uz jsem to zkousel dvakrat. Zkusim teda do tretice, pokazit tim stejne
nic moc nemuzu...
(99% dat uz mam stejne na zdravem disku...)

> A nikdy se mi nestalo, ze by to od pozice prvni chyby ignorovalo zbytek
> disku - overeno na pripadech, kdy chyba byla hned na zacatku disku.

Pokud by to tak bylo, tak by to bylo super. Potom teda by asi platilo,
ze chybi jenom
ty dve oblasti, ktery se objevily v logu (offset ...., length ....).

> Pripadne kdyz mas takhle dva disky, muzes pomoci dd precist ten jeden sektor
> ze zdraveho, zkusit ho zapsat na ten nemocny a pak vetsinou dojde k
> realokaci toho vadneho sektoru.

Tohodle se docela bojim, protoze na tom zdravem disku v tehle oblasti
(neni to jeden sektor)
muze byt cokoli... Takze preferuju vykopirovani souboru ze spatneho
disku - tak mam aspon
prehled o tom, co se presne vykopirovat podarilo a co ne...

> [...]
> Ja jsem to nekolikrat zkousel vyse popsanym zpusobem, protoze me to
> zajimalo, co a jak tam funguje a jak se to da napravit (nebo jeste vic
> pokazit)
> Ale jestli mas malo casu, nechces se s tim trapit a chces jit na jistotu,
> tak vezmi novy disk, v jinem stroji na nem udelej gmirror label, gm0 rozdel
> na oddilu, naformatuj, zkopiruj data tarem, rsyncem, nebo cimkoliv co uznas
> za vhodne a z ceho zjistis pokusy o kopirovani poskozenych souboru...
> Budes to mit s jistotou a bez nejakych nepredvidatelnych komplikaci.

Mam malo casu na to, obnovit funkcnost stroje. Na hrani si s tim
diskem budu mit pak casu dost
(a budu mit k dispozici oba disky - kdyz uz budu nahrazovat, dam tam
rovnou dva vetsi novy).
Ok, takze jsi mi v podstate potvrdil, co jsem si myslel - nejlepsi je
cesta vykopirovani co jenom pujde
na urovni souboru - tarem nebo tak neco. A zbytek pak bud ozelet,
obnovit ze zalohy, nebo v nejhorsim
pripade se snazit nejak vydd-rescuovat z vadnyho disku a v uplne
nejhorsim pripade se
pustit do te sektorove magie s diskem zdravym.

Ok, diky moc, chtel jsem si overit, jestli neexistuje nejaka
logictejsi cesta, ktera me nenapadla
- abych se zbytecne netrapil s necim, kdy by existovalo elegantnejsi reseni.

diky

Mirek