Bootovanie systemu z vymenneho USB flash disku

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Tue Jun 14 11:52:40 CEST 2011

Jozef Drahovsky wrote:
> Uz niekolky krat riesim rovnaky problem
> strata dat pri spadnutom HW RAID1.

RAID1 se mi rozpadnul uz mockrat (gmirror), ale nikdy jsem neprisel o
data - proste vypadek jednoho disku kvuli ATA timeoutu, nebo vadnym
sektorum.

> Rozmyslam nad riesenim, ze system bude bootovat z USB flash disku,
> na ktory bude v principe RO +/- editovanie konfiguracie
> a ojedinele zapisy pri restarte ap.
>
> Vsetko ostatne ako tmp, var, usr/home atd, by bolo na nasledne
> namapovanych diskoch,
> ktore by bezali ako SW RAID 1 alebo SW podporovany HW RAID
>
> Bezi niekoum nieco podobne, respektive ma dlhodobe FreeBSD na USB flash
> disku?

Ano, par let mi takhle bezi backup storage, kde z 2GB USB flashdisku
bootuju system ReadOnly a 4x disky slouzi jako ZFS RAIDZ uloziste pro
zalohy + /var /tmp /usr/ports a tak podobne. Kazdopadne i bez uloziste
je plne funkcni system (vcetne /usr/local) ulozeny na USB flashdisku,
ktery se remountuje RW jen pri zmene konfigurace, nebo pri aktualizaci SW.
Rok a pul to bezelo z nejlacinejsiho a nejhorsiho flashdisku, co jsem
kdy mel v ruce, pak pri jedne aktualizaci (remount RW) flashdisk odesel,
ale to je vazne problem toho konkretniho kusu. Nahradil jsem ho jinym,
lepsim, rychlejsim a vsechno funguje krasne.
Neni problem si po aktualizaci udelat zalozni image celeho flashdisku
prostym zkopirovanim dd if=/dev/da0 of=/some/path/backup.img a v pripade
problemu s flashdiskem si vytvorit novy.
A nebo jit jeste kousek dal - dnesni servery maji dostatek USB portu,
nektere (jako ten muj) ma i vnitrni, takze se daji pouzit dva flashdisky
a nad nima gmirror. Pak lze klidne za provozu jeden z nich vymenit.

> P.S. Nehupujte zelezo ked je HW RAID tak tvrdy, ze OS nema informaciu
> a pristup k jednotlivym diskom a stavu RAID, lebo o chybe sa dozviete az
> ked
> je neskoro :(

Ano, protoze kdyz neni rozpocet na kvalitni HW RAID umoznujici
monitoring, davam prednost gmirroru, se kterym jsem jeste nikdy neprisel
o data a omoznuje to sledovat disky klasickymi nastroji, jako treba
smartmontools.

Mirek