OT: VPN pro Windows klienty

Vilem Kebrt vilem.kebrt at gmail.com
Tue Mar 29 21:33:29 CEST 2011

Ahoj, trochu to rozvedu:
 >1. PPTP klient pre WIN. Na strane Windows ide o štandardnú súčasť OS.
- postacujici pro mensi firmy, vetsi firmy asi budou zadat drazsi reseni
:) (mentalita vedoucich, neptejte se me proc, uz sem to parkrat zazil :) )
 >2. O čosi drahšie riešenie, ktoré sa mi osvedčilo, sú smerovače
RouterBoard s Mikrotik RouterOS. - Tak tohle by byla i moje volba,
nehlede nato ze pokud uz je administrator tak zlenively vecnym
prenastavovanim tak routeros mu to hodne ulehci, fakt je ten ze fw stoji
na iptables a jadro bylo puvodne odvarem linuxu, ale od te doby proslo
tolika prestavbami ze uz to s linuxem ma maloco spolecnyho krome
nekterych modulu :)
Jinak co se hw tyka tak RB450G zvladne protahnout(uroutovat,vpn,orez)
cca 30-40Mbit provozu, rb1100 jsem nezkousel, ani nevim ze uz oficialne
vyslo, ale RB1000 zvladalo neco kolem 350Mbit.
Upozornuji ze ta cisla s MBitama nejsou cucana z prstu ale testovani na
zatezi na uzlu site(dokonce BGP tam bezelo :), ta 450G se tam ocitla na
cca 4h jako rychlonahrada za vyhorelou RB1000(zasah blesku do uzlu...njn
to sou ty wifi provideri :) ) a jenom do te doby nez kolega privez
nahradni rb1000 :)

> Toto riešenie poskytuje širokú škálu VPN pripojení, IPSec, OpenVPN,
> PPTP, L2TP. To je vhodné, ak zmeníš typ VPN alebo pribudne pripájanie
> celých LAN cez šifrované spojenie. Odporúčam počkať s prípadnou kúpou,
> boli avizované nové modely.
Tady dodam toto...
- tvorba OpenVPN na routerosu je stejne zavisla na generovani klicu a
certifikatu "nekde jinde", prozatim to neni dotazeny.
- PPTP funguje naprosto spolehlive a pomerne jednoduse a rychle se to da
i zkonfigurovat ... osobne to pouzivam pro pripojeni domu kde se mi vali
"zbytkovej" RB532(na mejch 10Mbit to staci :) ).
- L2TP je opruz nezkustecny, je tam neco divneho v implementaci a je s
tim docela problem to rozbehat stabilne, osobne bych se tomu vyhnul.
- na IPSec na mikrotiku se zrovna chystam, jeste jsem ale nemel cas si k
tomu sednout a zatim ani motivaci :)
Vilem