Re: změna velikosti UFS partition

David Pasek david.pasek at gmail.com
Fri Mar 11 23:26:46 CET 2011

2011/3/11 David Pasek <david.pasek at gmail.com>:
> Pro druhou polovinu problemu existuje work-arround. Napr. ve VMware
> vSphere je mozne takovyto virtualni disk za ziva presunout (Storage
> vMotion) a nepouzivane bloky souboroveho systemu se uvolni (respektive
> neprenesou). Je pravda, ze takovyto nastroj musi rozumet filesystemu a
> je take pravda, ze jsem to realne nezkousel s FreeBSD/UFS.
>
> Zkusim to a dam vedet ;-)

Test ...

VMware VM se 100GB thin-provisioned diskem.
Po instalaci cisteho systemu je na disku zabranych jen 2.2 GB (tato
informace je videt z vmware hypervisoru).

Udelam 1GB file na disku
dd if=/dev/random of=test.dat bs=1M count=1000
Na disku je podle vmwaru zabranych 3.3GB.

Udelam jeste jeden takovy file
dd if=/dev/random of=test1.dat bs=1M count=1000
Na disku je podle vmwaru zabranych 4.4GB (fbsd reportuje 2.7GB)

VMware Storage vMotion umi vynechat volne bloky, je vsak potreba v OS
ty volne bloky uvolnit.
Finta z OS je takovato
“dd if=/dev/zero of=BIGFILE bs=1024000 ; rm -f BIGFILE”

viz.
http://www.jules.fm/Logbook/files/shrink_vmdk_files_in_vmware_vsphere.html

Nicmene v aktualni verzi vmWare je bug a shrink se neprovede pokud
maji datastory stejny disk block.
Je potreba to udelat mezi datasotres s ruznymi disk bloky.
Bohuzel takove prostredi ted nemam k dispozici, ale zkusim si ho
pripravit a otestovat to do konce.

David.
--
David Pasek