RE: změna velikosti UFS partition

Radek Krejča radek.krejca at starnet.cz
Fri Mar 11 20:43:22 CET 2011

> Jen doplnim, ze evoluce sla opravdu jinam a v pripade, ze uzivatel pod
> OS pouziva nejakou enterprise storage nebo virtualizaci (napr. VMware
> vSphere), tak mu diskovy subsytem casto umoznuje tzv. disk
> thin-provisioning, takze i kdyz se UFS disk/partition tvari jako
> napr.500GB velky disk, tak fyzicky zabira na storage jen opravdu
> vyuzite misto.
>
> A realna potreba zmensit disk/partition se tim vyrazne eliminuje ;-)

No, ale to neni preci to same. Virtualizacni nastroje timto umoznuji, aby jejich vnitrni struktura predstavujici disk (v tomto pripade nekolik souboru) se tvarila na venek jako "nejak velka" a pritom byla mensi a v pripade potreby se roztahla na vice. Nicmene filesystem daneho hosta uz o tom nema tuseni a virtualizacni software hostovi v podstate podstrkuje falesne informace, kdy mu tvrdi, ze ta diskova jednotka ma kapacitu rekneme 20 GB, ale ona ve skutecnosti ma 5. Neco podobneho zazivam ve chvili, kdy nahraju pres dd image z jedne flash na druhou, ktera je o par mega mensi. Funguje to a do doby, kdy si nebude chtit system sahnout na konec, to fungovat bude. Ale za normalnich okolnosti bych takovy filesystem nevytvoril.

Dalsi veci je, ze zvetsit teoreticky problem neni (pokud to samozrejme dany filesystem umi), ale zmensit je problem - na urezavane casti mohou byt data a ty je treba nejak osetrit. Ani ve wmware se vlastne neresi v pripade fragmentace zmenseni toho virtualniho disku. Proste nahrajes tri soubory, jeden umazes (bez ohledu na to jestli ze zacatku nebo z konce), ale disk se uz nezmensi.

Dalsim prikladem budiz zfs, kde pridat misto je naprosta hracka, ale odebrat je uz horsi, ani v podstate nevim, jak se to dela, zatim jsem nepotreboval to resit, jen jsem pridaval.

A jeste jeden poznatek - sveho casu jsem takto menil ntfs na XP pres Partition magic (myslim, ze se to tak jmenovalo). Prestoze se vse tvarilo dobre, tak pri zapisu do te pridavane oblasti to slo citelne pomaleji (dodnes nevim proc). Takze jsem provedl zalohu, filesystem vytvoril normalne pres nastroje XP, zalohu nakopiroval zpet a jelo to jako vino. Od te doby jsem ponekud skeptik k temto zmenam on the fly.

Pravdou ovsem je, ze ve win7 uz nastroje na zvetseni systemu jsou, ale to je uz hodne off topic.

Radek