změna velikosti UFS partition

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Mar 11 16:51:54 CET 2011

> To jo, protoze jsi nezminil, ze kdyby ten nastroj existoval, usetril by se cas,
> ktery trva obnova ze zalohy, coz muze byt netrivialni :)

Obzvlast pokud se pokousis zalohovat na USB zarizeni.

Coz u vetsich disku lze jedine vreel nedoporucit.

> Tady http://gparted.sourceforge.net/features.php je taková tabulka. Je tam vidět, že gparted
> sice UFS umí rozeznat, přesunout nebo zkopírovat, ale neumí měnit jeho velikost. Na rozdíl od
> linuxových EXT*.

Ono, na presunuti nebo zkopirovani, nepotrebuju vedet celkem nic o
vnitrni strukture toho filesystemu. Zkopirovat (a take posunout
"dozadu") ti ho dokazu i s pomoci obycejneho 'dd'.

Na zmenu velikosti uz ale "vnitrku" rozumet musim. A to je ta potiz.

Na rozdil od FATx nebo EXTxFS (pro oba plati, ze jejich vyvoj probihal v
ramci jedineho OS), UFS se pouzivalo na systemech, ktere sice mely
spolecne koreny, ale presto byly a jsou prilis dlouho nezavisle. A tim
doslo k tomu, ze UFS na systemu A neni vzdycky tak uplne stejne jako UFS
na systemu B.

Onen GPARTED by se tak musel vyznat v UFS ruznych "vuni".

> Jak je možné, že takový nástroj neexistuje? Nikdo ho nepotřebuje?

Nikdo ho nepotrebuje tak casto a tak hodne, aby se rozhoupal ho napsat.
Myslim, ze evoluce se proste rozhodla jit jinym smerem - mozna, ze
spravce zacatecnik se obcas dostane do situace, kdy potrebuje partition
zmensit aby se mu vedle ni veslo neco dalsiho. Ale jelikoz na to
neexistuje zadne "klikaci reseni", tak si priste da uz sakra pozor, aby
se mu to nestalo a disk dobre rozvrhnul uz od zacatku. Nebo to vyresi
pridanim dalsiho disku.

No a tim, ze to nikdo nedela vic nez parkrat za zivot, tak ten tlak
sednout a venovat par tydnu psani klikaci utility neni velky.

Misto vyvoje klikaci utility tak doslo k evolucnimu vyvoji spravce,
ktery ji nepotrebuje ;-)