Ak je DNS master IPv4 slave aj IPv6

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Nov 12 17:56:55 CET 2010

Jozef Drahovsky napsal/wrote, On 11/12/10 16:54:
> Pri inom hladani som nasiel na masine, ktora nema ani LOOP IPv6
> a vsetko na nej funguje toto:
>
> Nov 12 11:43:59 x named[30191]: loading configuration from
> '/etc/namedb/named.conf'
> Nov 12 11:43:59 x named[30191]: using default UDP/IPv4 port range:
> [49152, 65535]
> Nov 12 11:43:59 x named[30191]: using default UDP/IPv6 port range:
> [49152, 65535]
> Nov 12 11:43:59 x named[30191]: no IPv6 interfaces found
>
> Pritom v named.conf som si nevsimol kde by sa aktivovalo ci IPv6 ano
> alebo nie (mono nieco prehliadam)

Ty hlasky nemusi nic znamenat - on postupen zpracovava konfiguraci,
rozhoduje se, jake rozsahy portu bude pouzivat pro ten ktery protokol -
to musi vedet driv, nez ten protokol pouzivat zacne - takze vyhodnoti i
rozsahy pro IPv6. Pak zacne hledat interface s IPv6 konektivitou - a
zadny nenajde. Predpokladam, ze tim je rozhodnuto, ze se IPv6 pouzivat
neda - a no a drive zjisteni rozsah UDP portu pro IPv6 se zjistoval
zbytecne a nepouzije se ...

A co se tyce toho problemu se seznamem (jiny prispevek z dneska, puvodne
jsem mel dojem, ze nestihnu zareagovat a uz jsme ho smazal) - bud' jde
skutecn eo chybu konkretni verze BINDu, to nelze zcela vyloucit.

Ja uz se ale parkrat se situaci "nejprve to jde a pak to najednou chodit
prestane" setkal a vesmes to byl problem toho typu, ze pri reseni
nejakeho dotazu dorazil v odpovedi "additional" zaznam pro nejake jmeno,
ktery byl ale chybny - lokalni BIND ho ale nacacheoval a od te chvili
bud' zacal odpovidat nesmysle (pokud ses ptal prave na takovy zaznam)
pripadne ztratil schopnost na nektere dotazy odpovidat uplne (pokdu
chybny nacachovany zaznam byla vadna IP, kterou pouzival pro nameserver
nejake jien domeny).

U BINDu lze za provozu vypsat obsah internich databazi - a ve vypisu je
videt i to, odkud se do databaze ten ktery nacacheovany zaznam dostal.

Tim neni receno, kde je problem v tomto konkretnim pripade, jen rikam,
kterym smerem bych hledal ja.