atacontrol - vratenie vadneho disku do raidu

Milan Vician milan.vician at nextra.sk
Tue Aug 10 01:31:06 CEST 2010

Zdravim,

chcel by som vas poprosit o pomoc pri rieseni problemu so softwarovym
raidom (atacontrol). Nastala pomerne bezna vec, ze jeden z diskov (ad4)
vypadol:

ar0: ATA RAID1 status: DEGRADED
subdisks:
0 ad4 OFFLINE
1 ad6 ONLINE

Za normalnych okolnosti som tento problem riesil vzdy tak, ze server
som vypol, vadny disk som vymenil za novy a znovu som nabootoval.
Nasledne som urobil:
atacontrol addspare ar0 ad4
atacontrol rebuild ar0

A vsetko bolo tym padom vyriesene. Ked som nasledne ale ten vypadnuty
disk kontroloval, tak vo vacsine pripadov som na tom vypadnutom disku
nikdy nenasiel problem. Preto ma napadlo, ze mozno by sa to dalo
riesit aj inak. Na tom vypadnutom disku som preto spustil smart testy,
podla ktorych sa na disku neobjavil ziadny problem. Z uvedeneho dovodu
som sa chcel dialkovo pokusit ten vadny disk znovu vratit do RAIDu, ale
zial neviem ako na to.

Ak ten disk ad4 dam odpojit (atacontrol detach ata2),
tak sa to sprava nasledovne:
ar0: ATA RAID1 status: DEGRADED
  subdisks:
    0 ---- MISSING
    1 ad6  ONLINE

Ale ak ho znovu pripojim (atacontrol attach ata2), tak sa to sprava takto:
ar0: ATA RAID1 status: DEGRADED
subdisks:
0 ad4 ONLINE
1 ad6 ONLINE

A zial v takomto stave mi to neumozni rebuildovat ar0 (atacontrol
rebuild ar0), takze neviem co s tym a pre istotu som ad4 opat odpojil.
Existuje nejake rozumne riesenie, ako by som mohol tento disk opat
zapojit do raidu tak, aby bolo mozne ar0 znovu rebuildovat? Este
zdoraznim, ze cely problem by som rad vyriesil dialkovo, teda bez
vyberania disku zo serveru.

milan