ad4: FAILURE - SET_MULTI status=51

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun May 30 16:52:46 CEST 2010

On 05/30/10 13:53, Milan Cizek:
> pri instalaci noveho systemu jsem si vsiml nasledujici hlasky...
>
> ad4: FAILURE - SET_MULTI status=51<READY,DSC,ERROR>  error=4<ABORTED>
> ad4: 30533MB<Patriot PS-100 32GB SSD VER3.000>  at ata2-master SATA150

> "It just says that your drive doesn't support multiple sectors/interrupt,
> no harm done, the ATA driver just wont use mulitple sectors then..."
>
> Coz me tedy trochu uklidnilo, nicmene stejne nevim, co ta informace říká -
> co znamena (doesn't support multiple sectors/interrupt). Jestli je to jen
> hlaska informativni (pak by místo FAILURE sluselo spise nejake WARNING),

Kdyz to by bylo na trochu delsi vysvetlovani ATA protokolu.

Velmi zkratka receno - puvodne bylo mozne pracovat s diskem pouze po
jednotlivych sektorech. Od ATA-3 (bavime se zhruba o roce 1997) je
povinna podpora pro multisektorove operace.

"SET MULTIPLE" je klicovy prikaz teto skupiny.

Tvuj disk na nej zareagoval. Dusledek je, ze OS nebude multisektorovy
pristup pouzivat. Az na trochu vetsi overhead pri pristupu na disk ot
jine dusledky nema a tudiz to lze ignorovat jako nezajimave.

Zajimavejsi jsou priciny.

Disk odmitl bud' prikaz samotny nebo parametr toho prikazu (co z toho
nelze rozeznat).

1. Pokud odmitl prikaz samotny, pak je dulezite jake verze ATA protokol,
kterym hovori je a zda verzi spravne anouncuje v identifikacnim bloku.

Pokud o sobe uvadi udaje spravne, pak je chyba ve FreeBSD, ktere je
interpretuje nespravne a/nebo ignoruje. Pokud o sobe neuvadi udaje
spravne pak je chyba v implementaci protokolu v disku a chyba je tudiz v
disku a chybove hlaseni je na miste.

Obdobne to plati i pro variantu, ze neodmitl prikaz jako takovy, ale
odmitl ho kvuli pouzitemu parametru - i zde se pripustne hodnoty
prebiraji z udaju, ktere o sobe disk poskytl sam.

Takze nevime jestli je vadny disk nebo FreeBSD a jestli je chybova
hlaska na miste nebo ne.

V obou pripadech ale plati, ze se bavime o pricinach problemu - nikoliv
o dusledcich, ktere jsou pro tebe v obou variantach spise zadne.

Pokud nainstalujes smartmontools tak mi posli (asi spis mimo konferenci)
vystup

smartctl -x -r ataioctl,2 /dev/ad4

Jednak by mohl napovedet kdo ze zucastnenych am maslo na hlave a druhak
- ten vystup me zajima tak jako tak.