FreeBSD 8.0 - podpora 4GB RAM

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Feb 5 11:03:28 CET 2010

On 02/05/10 10:44, Lubos DOLEZAL:

> Napr. notebook DELL D820, instalovano 4GB RAM, coz tvrdi i bios, zaroven ale
> je podle nej pouzitelnych jen 3.25GB. Bios je v nem ten posledni, ktery
> DELL nabizi ke stazeni.

To je ale uplne jina situace. To neni, ze by neco neumel BIOS.

Uz jsem psal, ze i386 dokaze naadresovat 4GB (protoze ma 32 bitovou
sbernici a 2^32 jsou presne ty 4GB).

Jenze v tomto adresnim prostoru neni jen RAM. Tam je take BIOS (i BIOS
graficke karty), jsou tam namapovane adresni prostory perifernich
zarizeni, mohou tam byt vyhrazene bloky pro interni tabulky BIOSu, ...

Na RAM pak zbyva jen "ten zbytek". Takze i kdyz osadis 4GB pameti,
takrka s jistotou bude OS moci vyuzivat o neco mene.

Tohle je designove omezeni - s tim BIOS nic nenadela (jen muze zmensit
velikost svych tabulek). Jeste tak muzes periferie presvedcit aby misto
sdileneho pametoveho prostoru komunikovaly pres porty - ale to je
moznost spis teoreticka.

Takze 4GB versus 3.25GB u DELLu je takrka jiste vysvetlitelne timto a
jen velmi nepravdepodoben jde o nejake omezeni, ktere by mohl ovlivnit BIOS.