nalezeni souboru na disku podle LBA

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Thu Sep 24 15:43:05 CEST 2009

Dan Lukes wrote:
> Miroslav Lachman napsal/wrote, On 09/24/09 08:20:

> Ja myslim, ze by to mohlo zajimat i nekoho jineho. Tak snad nevadi, ze
> odpovim i do konference. Odstranil jsem z toho vsechno, u ceho byt' jen
> trochu pripada v uvahu, ze by ti zverejneni mohlo vadit.

Vubec nevadi...

> Napovim ti:
>
> 40819228672 / 512 = 79725056
>
> "length" pak rika, ze slo o pozadavek na cteni 256 sektoru

Aha, tak tady uz se zacinam trosku chytat

> Ono je to u tebe jeste o dost slozitejsi nez u me. Ja mel FS skutecne n
> atom disku. To ty ale nemas - ty mas FS na virtualnim disku gm0. Oproti
> me tedy, nez prepocitas znamou polohu ve slice na oznaceni konkertniho
> souboru, musis jeste prevest udaj o fyzicke lokaci na udaj o lokaci v
> ramci toho virtualniho disku. Sice "mirror" - to je pro tyto ucely asi
> ten nejednodussi scenar, ale i tak. A skoro jiste ti s timhle nepomuze
> sleuthkit (i kdyz od nekoho, kdo se snim nenaucil zachazet muze tak
> kategoricke tvrzeni znit odvazne).

Pokud je ten mirror gm0 slozen primo z disku ad4 a ad6, tak by mel
pokryt celou oblast disku krome posledniho sectoru, ale zacatek bude mit
stejny, nebo se pletu? Nejak tam nevidim zadny duvod k tomu, aby mirror
a nad nim udelane slices a partitions byly o neco posunute, nez kdyby
tam byl samotny ad4

> Otazka ale je, nakolik to bezpodminecne nutne potrebujes vedet.

Zivotne dulezite to neni, vzdy je tu moznost - disk vyhodit a cely
system nainstalovat a nakonfigurovat znovu na jiny disk... ale pokud
bych dokazal rozumnym postupem zjistit, ktereho souboru se to tyka,
usetrilo by mi to hodne prace. Krome systemu a portu tam je uz pomerne
velka MySQL databaze (InnoDB cca 8GB data file + binlogy pro replikaci).
V tomto konkretnim pripade bych tedy spis potreboval najit jistotu, ze
tahle databaze neni poskozena, ale obecne by se mi asi hodilo, znat
postup, *jak zjistit soubor podle pozice vadneho bloku*.

> [...]
> zupgradoval jak system tak porty (upgrade OS ze stejne verze na stejnou,
> u portu totez). Je to zalezitost na hodinku maximalne dve a nevyzaduje
> to lidskou pozornost. Pripadalo mi to ve vysledku daleko mene prace.
>
> Poskozeny tak mohou byt maximalne konfigurace na coz by se melo pomerne
> rychle prijit a nebo uzivatelska data, ktera tam ale momentalne asi
> nemas (a ja obvykle nemam uzivatele vubec i kdyz vyjimky se najdou)
>
> Ale u tebe by to mohlo jit bezbolestneji - pokud ten ad6 neni cerstve
> pridany prazdny disk a alespon jednou uz byl v synchronizovanem stavu

Tohle je ten problem, ad6 obsahuje testovaci data uplne jine instalace,
takze na 100% nelze zkopirovat ani kousek dat z ad6 na ad4. :(

> Stejne je pro tebe zasadnejsi to, ze produkcni server s takto se
> chovajicim diskem je problem a budes muset rozmyslet, jestli je to
> naprosto nahodna fluktulace, nebo jestli radeji disk vymenis.

Mam v planu zkusit vynutit realokaci prepisem toho sektoru, ale to az v
pripade, ze zjistim, co na tom sektoru lezi, nebo ze tam nic nelezi. Pak
disk zkusim jeste parkrat precist a kdyz dojde k dalsimu problemu, pujde
pryc a nahradim ho novym. Pripadne ho rovnou nahradim jinym (podle toho,
jak bude tlacit cas na uvedeni do produkce)

> P.S. Jak jsem tehda hartusil, ze 15 relokovanych sektoru za 8400
> provoznic hodin je hodne - tak ten pocet sektoru vystoupal pomerne
> rychle na desetinasobek. Pak Western Digital priznal chybu ve firmware
> disku, dodal update a od te doby cislo najednou zazracne rust prestalo.
> Tykalo se cele rady WDxxxxYS
> http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=605&sid=57&lang=en

Docela by me zajimalo, jak to s temi realokovanymi sektory je u
jednotlivych vyrobcu / modelu HDD. Na nekolika systemech se mi cca po
roce provozu objevil treba jeden "pending sector", prepsanim celeho
disku zmizel, ale ve SMARTu se nenavysil counter realokovanych sektoru.
Na jednom systemu se dokonce tenhle pending sector porad objevuje, po
kazdem prepisu disku na cas zmizi a pak se zase objevi, ale
Reallocated_Sector_Ct i Reallocated_Event_Count maji porad nulovou
hodnotu.  Tak jestli se to nahodou vyrobci nesnazi jeste nejak nepekne
maskovat.

Mirek