Havarie FS

Miroslav Prýmek m.prymek at gmail.com
Tue Mar 3 16:38:53 CET 2009

Jeste mam jednu zajimavou zkusenost z posledni doby: testovaci
stroj s dost nestandardni konstelaci disku:
dva disky s mirrorovanymi partitionami (adXsYn), na kterych byl UFS bez
softupdates.

Pri vypadku napajeni prvni disk z mirroru odesel, druhej zustal
ve stavu "synchronizing" a filesystemy byly uplne rozsypany (kazdej
jinak).
Zadny nepostradatelny data tam nebyly, ale chtel jsem ze studijnich
duvodu
zkusit, jestli by to slo obnovit.

Tak jsem (desne dlouho) vytvarel kopii pomoci dd (neco rychlejsiho
asi nejde - kdyz nechci FS dal zmrsit, ne?), potom zjistil, ze
superblock je poskozenej, pomoci newfs -N nasel prvni v pohode
(byl to az sestej - znamena to neco?) a spustil fsck_ufs -b XYZ.

Dostal jsem tohle:
UNALLOCATED  I=1766400  OWNER=root MODE=0
SIZE=0 MTIME=Jan  1 01:00 1970
NAME=/smbdata

REMOVE? [yn]

Coz zaprve vypada dost podivne (owner,mode, size a mtime jsou nulovy,
takze to asi je nejak dost blbe prepsany) a za druhe to byl
adresar, ve kterym byly data pro sambu - takze kdybych ho nechal
odstranit, k tem datum pod nim se nedostanu (?).

Tak jsem si rikal, ze teoreticky se muze stat (to je dotaz), ze by se
ztratil
inode adresare /X, ale inody adresaru /X/Y by byly v pohode, ale budou
neprostupny kvuli neexistenci /X

Da se v takovym pripade jeste disk nejak resit, nebo je to v podstate
zbytecny?
(ptam se, pac me to zajima a filesystemum moc nerozumim, zachranit to
nepotrebuju)
Zkousel jsem fsdb, ale bylo to na me nejaky moc hardcore :)

Mimochodem, na jinym FS se mi neco podobnyho stalo s /, takze tam
ma tenhle dotaz jeste vetsi grady :)

No a druhy zajimavy zjisteni bylo, ze kdyz jsem disk s gconcat
konstelaci
pripojil pres usb a namountoval, tak jeho vytazeni z usb zpusobilo
kernel panic, to mi taky prislo jako zapamatovanihodna vec,
ze to neskonci jen varovanim, ale zatuhnutim :)

Mirek

BTW, mirrorovani cehokoli jinyho nez disku (adX) mi zpusobovalo hlasku
WARNING: Expected rawoffset 0, found 63
kterou zda se v diskusich nikdo nekomentuje, tak nevim, co si o tom
myslet... dokazete mi nekdo vysvetlit, co to ma znemenat a jestli je
to problem?