FlowControl

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Nov 3 00:02:15 CET 2008

Zbyněk Burget napsal/wrote, On 11/02/08 22:42:
> narazil jsem na jednu nejasnost - dodnes jsem zil v domeni, ze na
> sitovych interfaces je standardne zapnute flowcontrol,

"flow control", to je volitelna (myslim, ze jsem to nekde videl -
kupovat si ten standard kvuli jistote nebudu) cast standardu 802.3x coz
je specifikace pro full-duplex ethernet.

Nemyslim si, ze je jiste, ze vsechna zarizeni maji tuto cast 802.3x
implementovanu (totiz nemusi mit) - takze predpokladat, ze je defaultne
zapnuta mi pripada jako pomerne odvazny predpoklad. A rozhodne nebude
zapnute na nefullduplexnich spojich.

> automaticky pouzit. Dnes jsem byl vyveden z omylu, kdyz na jednom 10 GHz
> spoji (Summit), se po povoleni flowcontrol a zapojenim do routeru
> (FreeBSD 6.3, Intel 82573E Gigabit Ethernet Controller), flowcontrol
> nezaplo.
> I jal jsem se hledat, kterak zjistit, jestli je flowcontrol
> aktivni/povoleny a ke svemu uzasu jsem nenasel vubec nic. Ani v
> Handbooku, ani v zadnem manu, i Google zaryte mlci.

A jak jsi tedy poznal, ze se nezaplo ?

Me pripada, ze flowcontrol na obou stranach je dost nezavisla vec.
Sitova karta, ktera dostava vic paketu, nez kolik jsou vyssi vrstvy
schopne prebirat, MUZE periodicky vyslat (pokud to umi a pokud to ma
dovoleno ( pokud to na ni dovolovat a zakazovat lze) ) 'XOFF" signal,
ktery protejsi karta, ktera pakety vysila MUZE prijmout (pokud to umi) a
pokud ho ma dovoleno zpracovavat (pokud je tohle konfigurovatelne) muze
reagovat pozastavenim vysilani. Pokud ho ale tato karta neumi/nechce ho
proste ignoruje - vysilane pakety se proste ztraci, stejne jako se
ztraci v sitich, kde o 802.3x nikdy neslyseli.
Jinymi slovy, flow-control neni neco, na cem by se karty dohodly - a
pokud ho jedna karta pouziva, pak nevi, jestli to ma smysl, nebo jestli
je zcela osamocena a jejim signalum nikdo nerozumi ci rozumet nechce.

> Tedy me dotazy:
> 1. Jak flowcontrol zapnout/vypnout pro dany interface

Pokud flowcontrol interface vubec umi, pokud se nachazi ve vhodnem
rezimu (full-duplex) a pokud zapinani a vypinani teto feature podporuje,
pak proprietarnim prikazem zaslanym hardwaru karty. Nemyslim si, ze
ovladace ve FreeBSD bezne takovy prikaz umi zaslat.

> 2. Kterak zjistit, zda je flowcontrol aktivni/neaktivni (v tomto smeru
> sklamal i switch Cisco, kde flowcontrol muzu zapnout, ale neprisel jsem
> na to, jak zjistit, jestli je aktivni...

Jestli je zapnute, tak to znamena, ze zarizeni flow-control podporuje,
ze podporuje jeho zapinani a vypinani - a pokud je zapnute, znamen to,
ze je aktivni. To neznamena, ze na siti existuje nekdo jiny, kdo by
signal vysilal - a Cisco nevi a nemuze vedet, jestli tam nekdo takovy je
(a je zrovan takove signaly nevysila, protoze "stiha"). V obracenem
smeru - Cisco signal vysilat bude. Ale jelikoz jde o jednosmerny signal
nedozvi se, zda ho zarizeni an druhe strane nezpracovava proto, ze ho
zpracovavat neumi, ci nechce nebo jestli ho zpracovava. Samozrejme, ze
urcitou heuristikou by mohlo odhadnout, jak to je, ale co s heuristikou
- je slozita a vysledky nejiste ...