cache na diskovem poli

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue May 27 18:09:32 CEST 2008

Radomír Tománek wrote:

> Jasne, to je chovani "bezne diskove cache", ale opravdu se tak logika disku
> chova?

	Disky ruznych vyrobcu jsou v tomhle ohledu ruzne vybavene.

	Ale myslim, z ebysis nemel radic disku predstavovat jako neco, co sotwa
stiha a na moc premysleni to nema cas. U nekterych disku nejspis ano.
Ale treba takova logika okolo NCQ taky neni nic jednoducheho - a na
(nektere) disky se taky "vejde".

	Bohuzel, jak inteliggentni je konkretni implementace cache konkretniho
disku je vec, kterou se obvykle neni snadne dozvedet.

> tolik prostoru pro nejaky propracovany firmware a propracovany algoritmus
> rizeni cache není.... V tom pripade by odpadlo to "cteni z cache" a disk by
> poskytoval pouze "falesny zapis".

	Cteni z cache nemuze odpadnout nikdy, kdyz je povolen zpozdeny zapis.
Nelze pripustit, aby nekdo precetl z plotny stara data pote, co driv
nekdo na tohle misto chtel zapsat data jina, jen se to jeste neprovedlo.

	Takze - jakmile je implementovan write-back, uz se cache ucastni i
cteni. Jiste by slo zaridit, aby se z cache cetly jen data cekajici na
zapis, zatimco data nastena z plotny (jinym pozadavkem na cteni) by se
do cachne neukladala, ale to je an implementaci prakticky stejne slozite
jako tam tu cteci cache nechat funkcni plne.

	Neco jineho je read-ahead a reordering - i kdyz - nejednodussi varianta
(elevator alhoritm) je taky implementacne pomerne jednoducha.

> desktopy dnes uz zpracovavaji také relativne dulezita data (treba jedinecne
> video z dovolene na islandu :o) a malokdo na desktopu ma upsku.

	Myslim, ze je zbytecne vec komplikovat delenim pocitacu an servery s
dulezitymi daty, servery s nedulezitymi daty, desktopy s dulezitymi daty
a desktopy s nedulezitymi daty.

	Deleni na pocitac s dulezitymi daty an lokalnim disku versus pocitac,
ktery an lokalnim disku takova data nema staci.

	Mimochoem, ja UPS u desktopu mam. Vzdyt to dneska uz moc nestoji. A ja
uz o data an disku jednou malem prisel a za jejich zachranu vyplaznul o
dost vic nez stoji UPS ...

	Samozrejme "dulezitymi" versus "nedulezitymi" taky neni binarni deleni.
Uplne nejlepsi je bavit se o skode, ktera by jejich ztratou vznikla. Ta
musi byt v korelaci s cenou prijatych protiopatreni.

> No, manuál je právě většinou problém. Co jsem tak narazil, tak jsou tam
> popsány položky stylem "volba write-thru zapíná model zápisu write-thru".
> Toť vše :o(

	Lakonicky receno - pak tento radic, a mozna tento vyrobce, neni vhodnym
dodavatelem pro zarizeni, o kterem se bavime. je treba najit takoveho,
ktery potrebne informace poskytne. Nebo prehodnotit pozadavky, pokdu
takoveho neni, nebo jsou jeho produkty neprimerene drahe ...

> Ale jo, jednotlive zakladni algoritmy bych snad jaksi vedel, jak funguji,
> ale uz nevim, jak se navzajem ovlivnuji jednotlive vrstvy v celem diskovem
> subsystemu.

	Tak to je v pohode. Pokud chapes jednotlive komponenty, a jak na sebe
navazuji, tak chovani systemu jako celku uz vymyslis. Ani by to snad
nemelo byt az tak slozite, protoze jednotlive vrstvy jsou pomerne
nezavisle, takze to muzes vice-mene resit vrstvu po vrstve ...