jaky hw na router

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon May 5 13:42:21 CEST 2008

Petr Macek wrote:
> potrebuji poradit, jaky HW na router. Jedna se o sit pro necelych 300
> uzivatelu, pater je 15MBit, ale vyhledove bude asi naysena na
> dvojnasobek. Mam tam 2 routery, oba 6.2. HW jsou celerony 2,8GHz s 512
> MB RAM a dvema ctyrportovymi sit. kartami (Dlink, v systemu je to videt
> jako ste0-7).

> Na tech serverech bezi jeste par dalsich veci (mrtg, apache,
> spamassassin) a treba prave ty perlove veci mi tam obcas delaji
> neprijemne spicky.

	Tak shanis router, nebo aplikacni server ? Ja bych to dohromady nemichal.

	Muzu ti rict, jaky router mame my:

  -------------------
FreeBSD 6.3-RELEASE-p1
CPU: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.00GHz (2004.56-MHz 686-class CPU)
real memory  = 268369920 (255 MB)
ad0: 95396MB <WDC WD1000BB-00CAA0 16.06V16> at ata0-master UDMA100
em0 at pci3:1:0:   chip=0x100f8086
     vendor     = 'Intel Corporation'
     device     = '82545EM Gigabit Ethernet Controller (copper)'

Sitovka jen jedna (VLANy), jako filtr ipfw s 48 pravidly, ale vetsina
paketu (80%) se vyridi na prvnich deseti, zadny preklad. Pripojeni na
nadrazeny router je gigabit, dal je to taky gigabit, a dal je
desetigigabitova pater.

Realny tok: petiminutova maxima okolo [Mbps in/out] 85/40, tok za
uplynuly mesic (prumer za ten mesic): 20/8, maximalni denni prumerny tok
  za poslednich 5 mesicu: 30/9

Pocet uzivatelu >1000, ale to je snad u routeru dost jedno, ne ?

  --------------------

	Jak vidis, celkem zadne zvlastni drahe delo - v podstate dost obycejny
pocitac. Na kancelarske PC by to bylo skoro slabe.

	Ani s nasimi toky, natozpak s tvymi, nevidim zasadni duvod pro velke
mnozstvi sitovych karet, ja bych jejich pocet co mozna omezil (mene
komponent = vetsi spolehlivost).

	Jedine, na cem nesetrime je sitova karta. Musim rict, ze Intelky
zklamou malokdy -  a to jak po strance hardwarove, tak po strance
ovladacu, ktere pro ne ve FreeBSD jsou. S DLINKama nemam v tomto ohledu
zadnou zkusenost.

	To se ale baviem o routerech. Aplikacni servery vypadaji jinak. Obvykle
vic pameti, o neco silnejsi procesor, trochu vetsi pozornost venovana
disku, naroky na sitovku naopak mensi. Zalezi na tom ceho je to
aplikacni server a jak hodne je pouzivan. Radsi postavime servery dva,
obycejnejsi, kazdy delajici cast toho, co je potreba, nez jeden, ktery
by musel byt delo. A rozhodne bych nemichal router s aplikacnim
serverem. Kdyz mi perly nahodou utavi SMTP server, no tak dobre - tak
chvili nejde posta. To neni zdaleka tak velky prusvih, jako kdyz by
kvuli tomu neslo vubec nic, protoze jsem si Perl pustil na centralni
router ...