geli a gvinum

Jan Hruban hrubi13 at gmail.com
Sun Feb 17 14:39:59 CET 2008

Zdravim.

Pokousim se dosahnout dvou veci zaroven - decentniho volume managementu
a sifrovani disku.

Momentalne to zkousim s gvinum a geli, vysledek bych si predstavoval
zhruba nasledovne.

Pocatecni konfigurace gvinum:
drive a device /dev/ad0s1b
volume myvol
plex org concat vol myvol
sd length 511M drive a

Tim padem mi vznikne gvinum provider /dev/gvinum/myvol.

V tomhle miste bych na to pustil geli.
geli init -s 4096 /dev/gvinum/myvol
geli attach gvinum/myvol

Vytvori se mi geli provider /dev/gvinum/myvol.eli.

Na tom uz bych chtel vytvorit filesystem:
newfs /dev/gvinum/myvol.eli

Potud vse probiha bez sebemensiho problemu.

Jak to ale udelat kdyz do gvinum volume chci pridat dalsi subdisk a
zvetsit tim kapacitu myvol?

Zkusil jsem to tak jak to bylo na snade:
v gvinum jsem pridal
drive b device /dev/ad0s1b
sd name myvol.p0.s1 drive b len 511M plex myvol.p0

cimz se zvetsilo /dev/gvinum/myvol

Pro geli se situace jevi takhle:
Geom name: gvinum/myvol.eli
EncryptionAlgorithm: AES-CBC
KeyLength: 128
Crypto: software
UsedKey: 0
Flags: NONE
Providers:
1. Name: gvinum/myvol.eli
   Mediasize: 535821824 (511M)
   Sectorsize: 512
   Mode: r1w1e1
Consumers:
1. Name: gvinum/myvol
   Mediasize: 1071644672 (1.0G)
   Sectorsize: 512
   Mode: r1w1e1

Po geli detach/attach se jevi tez jak bych predpokladal:

[...]
   Mediasize: 1071640576 (1.0G)
   Sectorsize: 4096
   Mode: r0w0e0
Consumers:
1. Name: gvinum/myvol
   Mediasize: 1071644672 (1.0G)
   Sectorsize: 512
   Mode: r1w1e1

nicmene v tehle dobe uz je filesystem na /dev/gvinum/myvol.eli v haji:
mount: /dev/gvinum/myvol.eli on /mnt/myfs: incorrect super block

Zkousel jsem ruzne moznosti - primountovany/odmountovany filesystem,
attached/detached geli, porad je to to same.

Delam to spatne? Nebo to vubec neni zamysleno aby se to takhle dalo
pouzit? Muzu toho co chci dosahnout nejak jinak?

Predem diky za rady,
omlouvam se za dlouhy mail
a preji peknou nedeli.

hrubi