stranky o bsd

Jozef Babjak jozef.babjak at gmail.com
Mon Feb 11 22:27:42 CET 2008

Ahoj!

> prosim ,kouknete na moje stranky o bsd. Jsou tam zakladni navody psany

  ^-- Pri precitani Tvojho mailu zaplesala moja dusa, ze to, co som raz davno
stvoril ja:

http://hilbert.chtf.stuba.sk/freebsd/

nebodaj naslo pokracovatela, ktory by to aktualizoval. Zial, musim byt dost
kriticky: tie stranky su *velmi* strucne a FreeBSD sa venuju len *pramalo*.
Navyse, pre zaciatocnika su uplne nepouzitelne.

Aby som len tak neplacal do vetra, tu su argumenty:

1) Instalacia: ako poznamky pre Tvoju vlastnu potrebu je to mozno fajn,
neviem si vsak predstavit, ze by nejaky zaciatocnik (sam tvrdis, ze je
to pre zaciatocnikov) podla tohto navodu FreeBSD nainstaloval. Je sice
pekne pre Teba vediet kde si pri uspesnej instalacii vybral YES a kde
NO, ale napr. skutocnost, ze delenie disku ma o jednu uroven naviac
oproti Dos/Windows, tam nikde spomenute nie je. A to je jedna z tych
"uplne jasnych veci", ktore spominas v uvode, ktore zvycajne nikde
napisane nie su, ale zaciatocnika zmatu. Nuz, tak nie je ani v Tvojom
navode; naproti tomu v oficialnej instalacnej prirucke to je.

2) Co je kde ...: Opat hrca poznamok, aby si vedel svoj postup
zopakovat, ale ziadne suvislosti, ziadne vysvetlenia, ziadna dokumentacia
"jasnych faktov, ktore ale zaciatocnika matu". No a perlami typu:

mount -a -vše odmountujete

zmeties zaciatocnika este viac ako bol zmeteny na zaciatku.

3) Jadro: zaverecna veta

kdyz panbuh da,tak to bude fungovat,pokud neda musite hledat na webu:-((

by mala byt na zaciatku. Pravdupovediac, zmatenejsi navod na
kompilaciu FreeBSD kernelu som este nevidel. Sorry, je velmi
nepravdepodobne, ze by zaciatocnik podla tohto navodu prisiel
co i len do polovice.

4) Firewall: opat nic viac ako vlastne poznamky. Btw, naco je dobre
kopirovanie /etc/services (a inych well-known suborov) do manualu?

No a zvysok sa uz FreeBSD tyka pramalo:

Apache nie je nic viac ako 3rd party program. Detto MySQL.
Detto OpenVPN. Detto bash. Suvislost s FreeBSD ziadna.

FreeBSD obsahuje vlastny ftp server, odporucat pure-ftpd je
priam proti FreeBSD. :-) Detto, mail server, vo FreeBSD je
built-in Sendmail, netreba instalovat Postfix.

Takze ano, zapisal si si hrcu prikazov, pomocou ktorych si
nieco pod FreeBSD rozbehal. Akokolvek, ziadnemu zaciatocnikovi
si nedal 1) ani navod a 2) ani dovod zaujimat sa o FreeBSD. Skor
naopak; ked si zaciatocnik pozrie Tvoju stranku a uvidi, co za
tortura ho caka, nainstaluje si CentOS, kamarat mu ukaze ako
funguje yum a to, co Ty krvopotne predvadzas v tom navode,
dosiahne za jednu desatinu casu a bez zjavnych komplikacii.

Akokolvek moja kritika vyznieva negativne, chcem Ta aj
pochvalit: za snahu, ktoru mas, za pracu, ktoru si vynalozil,
a dufam, ze aj vynalozis. Ja viem, ono je to s tou dokumentaciou
problem ako s vajcom a sliepkou: najskor sam nevies, potrebujes
polopatisticku dokumentaciu a si ochotny ju aj pisat, ale nevies
ako na to. Neskor sa veciam priucis, polopatisticku dokumentaciu
nepotrebujes, v pohode si vystacis so "standardnou" a uz by si
aj vedel napisat tu polopatisticku dokumentaciu pre zaciatocnikov,
ale akosi uz nemas preco by si to robil.

Chces pisat o FreeBSD clanky pre zaciatocnikov? Vezmi moje
clanky, ktore su na linke uvedenej na zaciatku mailu a aktualizuj
ich pre FreeBSD 6.3. Alebo este lepsie pre FreeBSD 7, aby neboli
zastarale v momente, ked ich uverejnis. :-) Viem, ze projekty ako
FreeBSD (a ine free aktivity) funguju len na zaklade nadsenia
jednotlivcov, ktori chcu z najrozlicnejsich pricin venovat svoj cas
na tento ucel. Som velmi rad, ze sa niekto ako Ty nasiel, kto
ma momentalne cas a chut venovat sa "dokumentacii FreeBSD
pre zaciatocnikov v cestine". Vyuzi svoj cas a nadsenie. Mozes
pouzit to, co som urobil ja ako startovaci bod.

Na zaver este jedna success story: aj v tomto mailing liste je
jeden clovek, ktory zacinal s FreeBSD relativne nedavno, a sam
som mu trochu v zaciatkoch pomahal, ja mimo tuto konferenciu,
ak sa dobre pamatam. No a teraz je z neho celkom skuseny
administrator, ktory dokaze velmi efektivne riesit aj zlozite
problemy. Prajem podobny uspech aj Tebe.

Na zaver predsa len trochu k tej forme: ked uz pises dokumentaciu
na web v cestine, tak ono "sa patri" pisat gramaticky spravne, vo
vetach, s diakritikou.

J.