otazky ohladom RAIDu a image systemu online

Marian Cerny jojo at matfyz.cz
Sun Nov 18 22:36:09 CET 2007

On 2007-11-18 21:06 +0100, Dan Lukes wrote:
> 	Pokud se nepletu, tak gmirror si sluzebni informace uklada do
> posledniho sektoru. Nejenze si tak muzes prepsat aktivni data, ale
> pozdeji muze dojit k problemum se zapisem na takovy disk (kdyz se pokusi
> souborova data zapsat do prave tohoto sektoru).
>
> 	Vytvareni gmirroru na existujicicm datovem disku s tim, ze to i nadale
> bude "tentyz" datovy disk je pochybna praktika dokonce i na domacim
> stroji - ale tam to lze oznacit za lenost (pokud je to vedome
> podstupovani rizika) nebo fuserstvi (pokud jde o nevedomost).
>
> 	Nenapada me vhodne oznaceni toho, kdo by mi tohle udelal na stroji
> [...]

Samozrejme, ze ked posledny sektor zasahuje do nejakeho suboroveho
systemu, tak to rozumne nie je. Ale na vsetkych systemoch, na ktorych
som nasadzoval gmirror, slice s freebsd nezaberal cely disk, ale mal
nejaku rezervu na zaciatku a nejaku na konci.

Slice vytvaram pocas instalacie. Rezerva na zaciatku je 63 sektorov, na
konci je ovela vecsia (napr. 11277). Predpokladam, ze to vznika kvoli
zarovnaniu konca slice na cely cylinder a ten nemusi vyjst na koniec
disku, kedze udaje o pocte cylindroch, hlaviciek a sektorov neodpovedaju
skutocnosti.

Naviac vecsinou nevytvaram particie na celom disku, ale nechavam si
nejaku rezervu (20 az 50%) pre buduce particie.

Tak som este pozeral do fdisku v sysinstalle a asi som zistil, ze preco
ta rezerva na konci niekedy vznika. Asi to suvisi s varovanim:

	WARNING: A geometry of 486344/16/63 for ad10 is incorrect.
	Using a more likely geometry.

(To varovanie pri instalacii ignorujem. Vecsinou pouzivam iba vylucne
FreeBSD a pokial si dobre spominam, tak v takom pripade nic nehrozi.)

Namiesto toho sa pouzije geometria 30515/255/63 (490223475 sectors). Ked
ale spocitam velkosti vsektych aj unused casti, tak dostanem cislo
490234752 sektorov co sedi aj s povodnou geometriou. Rozdiel je prave
tych spominanych 11277 sektorov.

Marian