jak je to s uzivatelama

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Jul 24 17:20:56 CEST 2007

Milos Vyletel wrote:

> skus pozret pwd_mkdb(8), ono totiz editaciou /etc/passwd uzivatela do systemu
> tak jednoducho nepridas.

	Pokud skutecne zeditoval /etc/passwd, tak mu ani pwd_mkdb nepomuze ...

	Skutecne datababaze, ktere system pouziva jsou netextove (skutecne
binarni databaze). Z historickych a kompatibilitnich duvodu jsou v
systemu navic databaze dve - jedna, ktera ma standardizovany tvar, ma k
ni pristup kazdy a kvuli bezpecnosti v ni dnes jiz nejsou uvedena hesla,
a druha, ktera standardizovan aneni, jsou v ni hesla a jeste dalsi
informace "navic". Jde tak nakonec o ctyri soubory - dva textove, dva
databazove, dva verejne bez hesel, dva neverejne s heslama. A to vsechno
se musi udrzovat synchronni, ma-li to dobre fungovat. (Z duvodi
jednoduchosti pomijim moznost existence dalsich ctveric souboru na
jinych mistech a s jinym obsahem uzivanych CHROOTnutymi procesy).

	Pro korektni funkci systemu je potreba uzivatele vytvaret tim postupem,
ktery dany system vyzaduje. Postupy urcene pro jine systemy nemusi byt
funkcni, vhodne a horsim pripade pak mohou byt dokonce skodlive.

	Pokud je v POSTFIXu navod jak vytvorit uzivatele v systemu aniz by bylo
uvedeno pro jaky system to navod je, je treba se ridit generickym
pravidlem -

1. neuvadi-li uzivatel OS, pak jsou to Windows
2. neuvadi-li UNIXovy uzivatel OS, pak jde o Linux

Uzivatele techto systemu casto nevedi, ze na svete existuje jiny OS nez
Wokna resp. jine Unixy nez Linux.

	Vsichni uzivatele ostatnich systemu OS typicky uvadeji...