nie je mozne sa nalogovat na konzolu ani cez su(1)

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Jul 13 12:23:02 CEST 2007

martinko napsal/wrote, On 07/13/07 02:36:
> Nemozem momentalne overit (stroj nedostupny), ale:
>
> - rootovi su(1) funguje, ostatnym nie.
>
> - su(1) nie je jediny problem, okrem roota sa nikto nemoze ani lokalne
> (konzola) ani dialkovo (ssh s pouzitim hesla) prihlasit.  /ssh s public
> key funguje/
>
> Takze problem je niekde s heslami.  Ale (!) take su(1) zlyha este skor
> ako vobec opyta nejake heslo (vid vyssie).

	Ja bych shrnul, co si ja myslim, ze o problemu rozumne vime:

1. problem neni s chybejicimi suid bity nebo NOSUID mountem, protoze to
by 'su' koncilo jasnou hlaskou 'not running as root'

2. problem neni v tom, ze by databaze uzivatelu byla nedostupna zcela,
protoze ssh v pripade autentizace klicem uspesne pouziva getpwent()

3. problem maji jen bezni uzivatele, pricemz vsechny popsane
problematicke scenare maji spolecnou vlastnost, ze pri autentizaci byl
pouzit PAM

4. program se nezepta na heslo

	Nejmene jasna informace je [3], protoze neni jasne, zda koincidence
problemu a PAM je statisticka chyba nebo skutecna zakonitost. Ja hadam
na to druhe, coz me vede k favorizovanemu zaveru (ktery uz jsem nakonec
rekl minule) - problem je v PAM.

	V pripade, ze system je upgrade ze starsi verze pripadaji v uvahu
zapomenute nebo z nejakeho jineho duvodu neupgradovane "stare" knihovny.
Pokud jde o cistou instalaci, muze problem pusobit zasah do konfigurace,
at uz ho udelal spravce systemu explicitne nebo k nemu doslo pri (pokusu
o) instalaci nejakeho package/portu/softwaru. Mene pravdepodobna
vysvetleni pak zahrnuji nahodna poskozeni knihoven, treba jako dusledek
obecneho poskozeni dat uloznych na disku, ale to by se takove poskozeni
muselo "stastne trefit".

	Pokud jsem neco zasadniho neprehledl, mam dojem, ze ty tri bodu nahore
jsou (shrnuto) uplna poskytnuta sada vstupnich informaci. Vyse uvedena
hypoteza vychazi z prvnich trech; informace [4] je vuci vyslovene
hypoteze intertni.

Dan Lukes                                               SISAL MFF UK
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at (kolej.)mff.cuni.cz