pc s vice disky

Martin Salac salac at certicon.cz
Mon Mar 12 16:05:36 CET 2007

Jindra Fucik wrote:
> [...]

Jop, vinum je super. Bohuzel posledni rada, ktera s nim fungovala
zcela bezchybne je 4.X. Delali jsme s nim psi kusy v petce a sestce
(vzdy RAID 5), abychom ho testli, vcetne simulaci "disk odesel do
vecnych lovist"  a bohuzel v techto dvou radach se nam vetsinou
nepodarilo subdisk/plex/volume obnovit. Vinum se cele zhroutilo
(ruzne stroje, ruzne verze 5.x, 6.x, ruzny hw radicu) - tzn.
primarni ucel R5 = robustni/stabilni pole nesplnen - technologie
nepouzitelna.

S uspechem jsme testovali R3 pres graid3 (ten ma paritu na jednom
disku = bottleneck).

Jinak na 4ce provozuju uz asi 4 roky vinum v konfiguraci RAID 5
(6 x 200GB - skoro Terabyte - kapacita jednoho disku padne na paritu)
a nemuzu si stezovat. Uz odesly 3 disky, pokazde jsem vytahl ze suplete
nahradni (stejna znacka a kapacita a model) soupl ho tam, pres noc dal
rebuid volume a rano system jako novy. (podotykam, ze se jedna o
domaci podminky, hraju z 90% na faktor ceny, resp. pomer cena/vykon)

> ano, to se koukas dobre
> existuji dva pristupy - vinum a ccd
> oboji najdes v man pages

Pred konfiguraci vinum concat nebo ccd durazne varuju. Mival jsem 800GB
ve 4rech 200GB discich, jeden zdechnul a byl jsem nahranej. Paxem
nasadil R5 a posekano.

U takhle velikych oddilu lze stazi predpokladat komplexni zalohovani
jako celku v domacich podminkach, jak kvuli cene zalohovaci technologie,
tak kvuli strukture dat (obvykle velikanske soubory audio/video
znesnadnujujici inkrementalni zalohu). Takze R5 (bez ohledu na degradaci
vykonu pri zapisu) je v techto pripadech jasna volba.

Jo a kdyby nekoho zajimaly grafy: zavislost velikost bloku na r/w
vykonu vinum, muzu poslat (delali jsme pro 3 stroje).

> Jindra

Zdravi

Martin