RAID nebo disk

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Mar 12 14:22:07 CET 2007

piftik napsal/wrote, On 03/10/07 16:41:
> [...]
> ukazuju na postarsej i386 skladacke.

> ad6: WARNING - SETFEATURES SET TRANSFER MODE taskqueue timeout - completing
> request directly

> A este kusok z vypisu smartctl -a /dev/ad6:
>
> Error 237 occurred at disk power-on lifetime: 1174 hours (48 days + 22 hours)
>   When the command that caused the error occurred, the device was active or idle.
>
>   After command completion occurred, registers were:
>   ER ST SC SN CL CH DH
>   -- -- -- -- -- -- --
>   04 51 80 6f e3 eb ee  Error: ABRT at LBA = 0x0eebe36f = 250340207

	ABRT muze byt i vec celkem nevina - muze byt nasledkem nepodporovaneho
prikazu nebo pokusu o pristup k sektoru mimo existujici limity (je to
alternativa k IDNF - casto se to chpova tak, ze pokud neni nalezen
sektor, ktery by mel existovat, pouzije se IDNF, pokud je pozaodan
sektor, ktery by ani existovat nemel, pouzije se ABRT - ale standard to
neupravuje, konkretni disk se muze chovat jinak).

	Takze tento zaznam jeste neukazuje jednoznacne vadu disku.

> Vyrobca mi disk nevyreklamoval, pretoze utilita zo Samsung stranky podla nich
> tvrdila, ze disk je v poriadku. Zial, nemal som vtedy po ruke vypis zo
> smartctl.

	Ono v tomto pripade skutecne neni bez hlubsiho zkoumani zcela jiste,
zda vada je v disku. Coz nic nemeni na mem drivejsim prohlaseni, ze
reklamaci se resi disk, ktery nema pozadovane vlastnosti - a nikoli
disk, o kterem vyrobcem dodana utilita pripusti, ze je vadny. I nadale
si myslim, ze takova utilita poskytje pouze orientacni udaje z nichz
vetsinu lze ziskat jinak - a v zadnem pripade neni rozhodujicim
argumentem pro uznani/neuznani reklamace.

	Ovsem, je treba si najit takoveho dodavatele, ktery bude rozumet k
tomu, ze si disk nekupujete kvuli "barevnemu OK v nejake utilite", ale
kvuli ukladani dat - a v idealnim pripade take k jejich naslednemu cteni.

	Pokud pri vyberu disku koukate jen na vyrobce a cenu a prodejce vas
nezajima, muze se stat, ze kvuli par usetrenym desetikorunam pak
splacete nad vydelkem az vam reklamaci evidentne problematickeho disku
odmitnou "protoze ta barevna utilita rika, ze mu nic neni, a navic, ze
disku XY jsou stejne nejlepsi".

AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz