pc s vice disky

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Mar 12 13:51:57 CET 2007

Josef Hrabec napsal/wrote, On 03/12/07 12:04:
> mame pc s dvema pci/sata radici, ktere ma dohromady 12 pevnych disku.

> Cilem by melo byt vytvoreni kontinualniho datoveho uloziste

> Kdyby v pripade poruchy jednoho disku, byla data na tomto disku ulozena
> ztracena, vubec by to nevadilo.

> Spis by ale bylo vice
> problematicke, kdyby v pripade vypadku jednoho disku byla ztracena veskera
> data v takovem logical volume.

	Ackoliv zadani primo evokuje JBOD (man gconcat), myslim, ze by to nebyl
dobry napad. Jakmile je ve vysledku vytvoren "jeden velky filesystem"
neni kontrola nad tim, ktera data jsou kam ulozena. Data se neukladaji
na FS zcela sekvencne dokonce ani kdyz je uplne prazdny - a pokdu je jiz
castecne zaplneni, neplati to uz vubec, i kdyz snaha o castecnou
sekvencnost tu vzdy je.

	I kdyz tedy vypadek disku neovlivni data ulozena data na jinych
discich, uplne jinak tohle tvrzeni vypada pri pohledu "skrze soubory" -
pad disku poskodi vsechny soubory, ktere maji nejakou svoji cast
ulozenou na tomto disku. V krajnim (a nepravdepodobnem) scenari tak
mohou byt poskozeny vsechny soubory ...

	Podle me je prirozenym resenim tohoto problemu RAID< i za cenu, ze se
cast kapacity ztrati. Nejvhodnejsi by byl RAID5, ale mam dojem, ze ten
nema aktualne vhodnou softwarovou implementaci - ale pokdu odhaduju
dobre, k cemu se takove domaci pole pouziva, tak RAID3, ktery k
dispozici je (man graid3) nevypada jako neprijatelna moznost.

	Mozan bych se ale zkusil zamyslet nad uplne jinym resenim. To ovsem
zalezi od pouziti. Predpokladam, ze znacnou cast kapacity pole zabiraji
audiovizualni dila. Takze bych se zamyslel, jestli neni reseni nechat
disku rozdelene a jen cas od casu spoustit script, ktery zjisti
zaplnenost jednotlivych disku - a pokdu zjisti nevyhovujici stav, tak
neco odnekud nekam popresouva.

	Uzivatele to nemusi vedet - a nemusi si pamatovat, kde ktera data jsou.
Na puvodni misto, kde si dala ulozili, se vlozi symlink vedouci na nove
umisteni. Trochu je problem s mazanim, ale i to se da nejak vyresit.

	Nicmene, rozumim, ze to neni reseni pro kazdeho a kazdou situaci. Ale
reseni to je, a pro urcite situace se mi to dokonce zda byt dost dobre
reseni.

AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz