[LONG !] Kontrola disku na vadne bloky pred vytvorenim filesystemu

Rudolf Cejka cejkar at fit.vutbr.cz
Wed Feb 28 18:14:26 CET 2007

Dan Lukes wrote (2007/02/28):
> No, ja vetsinou potrebuju rekamovat disk driv, nez definitivne odejde -
> a v te chvili vetsina verejen dostupnych "oficianich" utilit stale
> sebevedome tvrdi "disk naprosto v poradku". Nevim, jak by mi tetno

Servisni utilita mi dokonce obcas nabidne reklamacni kod i v dobe, kdy
nasledne celkove obcerstveni disku prochazi zcela bez problemu (to uz
ale zkousim jen po uplynuti reklamacni doby :o), takze tak i tak, a proto
delam oba kroky a podle disku a recidivy problemu zkousim ruzne moznosti
a poradi.

> vysledek testu mohl poslouzit jako podklad pro reklamaci. A ve chvili,

Zcela jednoduse a bez problemu. Prectu si, co mi servisni utilita oznami,
ze mam udelat. V praxi to znamena opsat si oznameny reklamacni kod a predat
ho prodejci spolu s prislusnym diskem, aby mi ho mohl vymenit za jiny.

> kdy uz mi vady na nem hlasi "kde co" mi ta utilita nic noveho nerekne -

No nevim, ale zrovna podklady pro reklamaci jsem jeste nicim jinym
generovat nevidel.

> a ten, komu disk k rekalmaci davam si ji stejne spusti.

... a utilita mu disk opravi a ohlasi, ze vse je v poradku, takze
prodejce mi vrati stejny disk s tim, ze disk je v poradku ;o) Tohle
parkrat udelam a muzu se zacit stehovat k jinemu dodavateli, protoze
mi uz nebude chtit prodat zadny dalsi disk, nebo mi nasadi takovou
cenu, ze jinde bych koupil za polovic :o)

> nerekla nic, co by mi nerekly jine verejne dostupne nastroje, takze jsem
> vyjadril nazor, ze shanet nekde Windows abych si mohl spustit vyrobcovu
> utilitu pro kontrolu sveho disku z FreeBSD mi pripada jako ztrata casu.

Stahnu z webu iso image pro vypaleni na CD nebo binarni image pro primy
zapis na floppy disk, nabootuju a utilita se spusti v DOSu. Zadne Windows
(i kdyz taky by to nekdy asi slo) a zadne FreeBSD.

> 	Jenze, tutez informaci mi uz davno pred tim predal smartd - preci

Nepredal, bohuzel mi v tomto pripade nic neposlal a ve vypisech smartctl
jsem nic tak jednoznacneho a neoddiskutovatelneho nenasel. A jestli ona
hlaska pochazi od servisni utility nebo odnekud z nebe, to uz potrebu
zjistovat nemam. Stejne bych to v te zmeti programoveho kodu urcite
prehledl nebo nepochopil.