uprava FreeBSD ISO image

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Sun Dec 17 01:57:33 CET 2006

Dan Lukes wrote:

> 	To neni rozpor. df a du proste pocitaji ukazuji kazdy neco. Rozdil jou
> linky, ale taky treba spare-soubory (i kdyz ty v image nejspis nejsou).
> Ty dve cisla nema smysl primo porovnavat.

> Oproti "originalnimu" prikazu zde nevidim zejmena "-r -J". Hard-linky by
>   mel zvladat i "plain" ISO 9660 system, ale sym-linky a dalsi
> speciality bez toho asi fungovat nemohou. Mozna se v takovem pripade
> expanduji ...

Uz jsem na problem prisel - ackoliv se na CD daji ulozit hardlinky (a na
originalnim CD FreeBSD jich je opravdu hodne), tak na primountovane
image uz se to jako hardlinky netvari a nedari se to tak ani zkopirovat.
Napriklad temer vsechno v adresari /rescue/ je podle me hardlink na
stejny soubor, ale ls -li mi na primountovanem ISO vypise u kazdeho
souboru jine cislo inode. Takze zkopirovanim struktury z ISO image
nedokazu ziskat puvodni strom s hardlinkama a pak mi nepomohou ani -r a
-J (bez kterych by se to pravdepodobne tak jako tak obeslo a na velikost
by to nemelo mit vliv)

Nicmene jsem ted narazil na vaznejsi problem, ktery nedokazu vyresit:
Nejsem schopen z Grubu na CD spustit instalacni proces.
Cele to delam proto, ze soucasny bootloader na FreeBSD uz neni schopen
bez problemove nabootovat na dnesnim HW. Stale vice serveru mi nedokaze
nabootovat z externi USB CD-ROM mechaniky (BTX loader error). Jako
prozatimni reseni jsem si udelal USB flashdisk s Grubem a tim, co je
obsazeno na bootonly ISO. Tedy z flashdisku mohu nabootovat FreeBSD
instalator a soubory pak instalovat bud z FTP, nebo z pripojene externi
USB CD-ROM mechaniky, ale nemohu z te mechaniky nabootovat.
Tak jsem si ted o vikendu chtel pohrat s vlastnim FreeBSD CD, kde by se
bootovalo pres Grub.
Pokud ale pouziji to, co je popsano zde:
http://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/Making-a-GRUB-bootable-CD-ROM.html
a do menu.lst pridam
root (cd)
kernel /boot/loader
boot

tak pak skoncim na chybe (FreeBSD/i386 bootstrap loader, Revision 1.1):

Can't work out which disk we are booting from.
Guessed BIOS device 0x9f not found by probes, defaulting to disk0:
can't load 'kernel'
Type '?' for a list of commands, 'help' for more detailed help.

A dal se ani nehnu, protoze v tento okamzik system (loader) nevi o CD
vubec nic, takze nefunguje ani prikaz 'help'.

Z puvodni image jsem v podstate nic nezmenil, jen smazal obsah adresare
/rescue/ (nez vyresim hardlinky, na bootovani to stejne nema vliv) a
pridal adresar /boot/grub/

ISO jsem pak zkousel vytvaret prikazem
mkisofs -cache-inodes -r -J -V 6.2-RC1_grub -b boot/grub/stage2_eltorito
-no-emul-boot -boot-load-size 4 -boot-info-table -c boot.catalog -o
6.2-RC1-i386_grub.iso disc1_grub

Predem diky za tipy, jak to zprovoznit. Dost by mi to do budoucna
usnadnilo zivot (nez se najde nekdo, kdo predela FreeBSD (cd) bootloader
tak, abych fungoval i na "modernejsim" HW)

Miroslav Lachman