portaudit a portupgrade

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Oct 27 15:26:53 CEST 2006

Jaroslav Votruba napsal/wrote, On 10/27/06 14:00:
> mohli by jste mi ,prosim ,popsat doporuceny postup pro portaudit a
> portupgrade? na webu jsem nasel nekolik navodu,bohuzel vetsina mi jich
> skonci chybou a navic ma kazdej uplne jinej postup(coz neni na skodu,ale
> je v tom bordel)

	Tim se mysli "udrzba produkcniho systemu pomoci techto utilit" ?

	Nejsem si jist, ze muze existoval univerzalni navod vhodny pro kazdeho
a kazdou situaci ...

	portaudit upozorni na to, ze konkretni nainstalovany port ma znamou
vadu - ale posouzeni jeji zavaznosti a tedy to, zda je treba ji na
konkretnim miste opravit, jak urgentne a zda je vubec znam postup opravy
- to uz program nerekne. To musi posoudit clovek.

	U updatu jako takoveho je treba se rozhodnout, jestli budes updatovat
jen produkty s chybami, ktere ohrozuji provoz takoveho systemu
("minimalni update") nebo jestli budes novymi verzeni nahrazovat vsechny
nebo prakticky vsechny nainstalovane komponenty pote, co se nova verze
obevi ("maximalni update"). Oba pristupy naji sve vyhody a nevyhody a
jsme presvedcen, ze kterykoliv z nich je lepsi nez pokus o kompromis
"neco mezi".

	Ja osobne pouzivam maximalistickou variantu, ale to opravdu neni
pravidlo, ktere plati obecne - je treba se rozhodnout.

	A jak tedy pouzivam portaudit k maximalistickym updatum ? Na jednom
centralnim stroji mam nainstalovany uplne vsechny packages, ktere kde
pouzivam. Je vhodne se vyhnout mixu packages kompilovanych vlastnorucne
a packages stahovanych (predkompilovanych) - ja si vse kompiluju sam.
Tam, kde nekompiluju s defaultnimi optiony jsou prislusne optiony
zapsany v konfiguracnim souboru portupgrade
(/usr/local/etc/pkgtools.conf). Je treba se vyhnout tomu, aby byly
optiony na dvou mistech - pricemz mnoho portu pouziva semi-graficke
konfiguracni rozhrani a ziskane poznatky si ukladaji a pozdeji je
vyuzivanji pri kompilaci, coz muze byt v konfliktu s optiony zadanymi v
konfiguraku. Abych se tomu vyhnul, vsechny porty prekladam s optionem
CONFIG_DONE (mysli si tak, ze uz jsme konfiguraci prosli) a pro pripad,
z ebych ja nebo nekdo jiny konfiguraci spustil "vedle" pred kazdym
prekladem necham portupgrade zavolat 'make rmconfig' - ten to vycisti.

	Z nainstalovanych balicku si rovnou nechavam delat packages (pouzivam
je pro distribuce na jine stroje a hodi se i jako zaloha, kdyz se je
nekdy treba vratit ke starsi verzi). Aby to fungovalo dobre je nejlepsi
vytvorit adresar /usr/ports/packages - portupgrade bude tam vytvaret
strukturu pro ukladani balicku obdobnou te, ktera se pouziva na
'oficialnich' distribucnich mistech.

	No, a kdyz uz clovek ma pripraveny takovy environment - tak updaty uz
jsou jednoduche -

cd /usr/ports && make fetchindex update && portupgrade -pia

	Tak je to na tom centralnim stroji.

	Na vsech ostatnich si pres NFS pripojim vzdalenu /usr/ports a pomoci
portupgrade -PPia aktualizuju i je pomoci hotovych packages na masteru ...

AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz