sendmail ignoruje aliasy

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Sat Jul 8 11:50:42 CEST 2006

Prozmenu jsem opet v koncich - jak jsem psal jiz vcera - instaloval jsem
dva identicke stroje, z jednoho CD (FreeBSD 6.1), takze verze systemu je
na obou identicka. Na obou strojich zatim postupuju v podstate stejne a
nastavuju tam stejne veci (oba servery maji stejny ucel pouziti, lisi se
jen v IP adresach a domenovych jmenech) - pres to jsem zjistil, ze na
jednom stroji se mi uplne ignoruji aliasy (/etc/mail/aliases).
mam tam nastaven napriklad alias
root: moje at mailova.adresa
Ale kdyz udelam echo test | mail root, tak e-mail nedojde na moji
adresu, ale posle se na mailserver nadrazene domeny (napr.
relay=mx.example.org pro domenu example.org) na adresu
to=<root at hostname.example.org>   (domenu jsem uvedl fiktivni, ale jinak
stroj pouziva regulerni domenu/hostname)
Tedy jakoby tam alias vubec nebyl. Samozrejme jsem po editaci
/etc/mail/aliases spoustel newaliases.
Na druhem stroji je identicky nastaveny alias a tam to funguje spravne -
mail se posle na moji adresu.
Pro kontrolu jsem si udelal i md5 checksum vsech souboru v /etc/, abych
videl, kde vsude jsou rozdily - rozdily jsou jen tam, kde byt musi
(stroje maji odlisne IP adresy, hostname a v nekterych souborech je
odlisne treba datum, kdy do nich system pridal nejakou informaci)
Konkretne se jedna o tyto soubory:

/etc/hosts             [odlisne IP a hostname]
/etc/manpath.config    [odlisny cas pridani manualu pro perl]
/etc/master.passwd     [odlisna hesla]
/etc/pwd.db
/etc/spwd.db
/etc/rc.conf           [odlisne IP a hostname]
/etc/make.conf         [odlisny cas pridani perlu]
/etc/ssh/*             [klice]

Ostatni soubory v /etc/ jsou identicke, vcetne vsech v /etc/mail/.

Zatim je to temer holy system, jen s par porty, ktere nesouvisi s mailem
(portupgrade, portaudit, vim-lite, screen)

A otazka tedy zni: "Co vsechno jeste ma vliv na chovani sendmailu pri
posilani mailu? Kde muze byt zakopany pes?".
Za tech nekolik let, co pouzivam FreeBSD jsem se s podobnym problemem
jeste nesetkal.

Miroslav Lachman

PS: doufam, ze to tu ted nevypada jak moje soukroma diskuze, kdyz tu
jsou uz tri topposty za sebou odeme