problem s pridelovanim pasma ALTQ & pf

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Jun 9 11:19:32 CEST 2006

stobbi napsal/wrote, On 06/09/06 10:48:

> chapem, ale vzdy je niekto "za linkou". Ked si kupite linku od ISP, ten
> nebude riesit pridelovanie pasma podla poziadaviek (nie su ochotny urobit za
> uplatu ani prioritizaciu podla sluzby).

	To, jestli to pro vas zaridi nebo nezaridi ISP nema zadny vliv na to,
jestli je technicky mozne si to zaridit na druhem konci linky sam.

	Pokud to vy nedokazete zaridit na "spravnem" konci linky a na
"nespravnem" je to technicky nemozne, pak proste pro splneni svych
pozadavku nemate zadne funkcni reseni a to znamena, ze je nedokazete
zajistit.

	Jestli je v poradku, ze uzivatelum slibujete neco, o cem vite, ze to
nedokazete zajistit je uz vec jina. Do toho nemluvim. Ale fakticky to
zajistit nedokazete.

> Zalezi na tom, aka velka je ta linka za ktorou je. Ak by sa nejednalo o
> 2Mbit linku ale napr. 40Mbit, max download na klienta by bol stale 512kbit a
> pocet klientov napr 100, tak by to malo mat vyznam.

	Ne, proste ne. Je uplne jedno, jak mate silnou linku a je uplne jedno,
kolik na ni visi klientu, pokud je jejich pocet vetsi nez jedna.  Dale
je naprosto jedno jak velke garantovane pasmo pro download jste byt'
jedinemu z nich slibil. Ten slib je lez. Za linkou jeho splneni
nedokazete zajistit.

	Doprkynka, to uz jsme tady preci jednou absolvovali. Nebo se nad tim
zkuste jen trochu zamyslet ...

> Inak by nejaky shaping na LAN strane nemal ani zmysel ... :)

	Proc hned tak nesmyslne generalizace (i kdyz se smajlikem) ? Shaping ma
svuj smysl - pokud ho pouzivate k tomu, co dokaze zaridit.

	Pokdu je rec o nasazeni v mist emezi klienty a linkou k ISP, pak dokaze
regulovat odchozi tok. Za urcitych okolnosti dokaze na tomto miste
regulovat i prichozi TCP tok. Sice nepresne a nedokonale, ale to urcite
miry ano.

	Nedokaze regulovat prichozi tok jinych protokolu nez TCP. Garantovat
minimalni pasmo kdyz je nasazen az za linkou ale proste nedokaze.

	Pricemz to prvni je nutnou podminkou pro schopnost zarizeni toho
druheho ...

> Ak sa budu zahadzovat uz raz dosle pakety, tak aj to nepriamo ovplyvni
> download pre daneho klienta.

	Ano, nemusi to vsak nijak ovlivnit zatizeni linky - takze to nepomuze
downloadu jinych klientu - a garantovane minimalni pasmo je o tomhle -
ze zajistite, ze jim ten download minimalni rychlosti urcite pojede.
Jenze, on nepojede, protoze jejich pakety zahodi ISP na vstupu do linky
a vy s tim naprosto nic neudelate.

AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz