Instalace systemu na novy disk

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu Jun 8 18:13:35 CEST 2006

Pavel Kratina napsal/wrote, On 06/08/06 12:01:
> Rad bych resil reinstalaci na novy disk za behu ostanich jiz funkcnich sluzeb.
>
> Uplne si nejsem jist zdali jsem zvoli spravny postup.
> 4- newfs /dev/ad3s....

	Skoda, ze tento krok neni popsany cely. Je treba se ujistit, ze budouci
rootovska partition je ad3sXa (to 'a' na konci je dulezite). Pokdu ne,
je treba vzit {bsd|disk}label (to podle konkretni verze OS) a v nem
jednoduse to pismenko, ktere dostala od sysinstallu na 'a' prepsat.
Pokud je jiz naformatovana, nebo je na ni nejaky obsah, tak to nevadi,
ten zustane zachovan.

> 5- svazky jsem primountoval do adresare /ad3 /ad3/var ... dle jejich ucelu.
> 6- opet v sysinstallu jsem zadal v OPTION instalaci do /ad3

	Ten novy disk ale patrne nebude bootovatelny. Uz jsem sice timto
postupem instalaci delsi dobu nedelal, takze s emohlo neco zmenit, ale
driv to tak urcite bylo.

	Takze jeste je treba:
boot0cfg -B /dev/ad3
bsdlabel -B /dev/ad3sXa

> 7- a pustil instalovani balicku dle prani

	Nikdy jsem to takhle nedelal, ale mohlo by to fungovat.

> Ale netusim zdali bude mozne, az bych prekopiroval soubory ktere potrebuji na novy disk, jednoduse ty stare vyndat poopravit MBR.

	Proc poopravit MBR ?

> A vse by chodilo jak melo.

	Ani to nelze nikdy zcela vyloucit ;-)

> Nebo je jiny korektni postup ??

	Postupu je mnoho. Dokonce i korektnich postupu je povicero.

	Napriklad jste mohl vyrobit prazdny bootovatelny disk (vcetne
pripadnych dalsich partition, pokud je disk deleny), namountovat do
stromu a pomoci dump/restore (za urcitych okolnosti lze pouzit i tar) na
nej vyrobit proste presnou kopii puvodniho disku. Bez instalace OS. V
takovem pripade je jistota, ze jsou spravne nastaveny. Pokud ma
vzniknout identicka instalace (stejna verze OS), pak je to asi
nejbezpecnejsi zpusob. Dokonce i kdyz je pozadovana novejsi verze je
rozumne zvazit, zda neni bezpecnejsi jit cestou "kopie+nasledny upgrade".

	Nebo se lze rozhodnout, ze preci jen chcete cistou instalaci OS (at uz
stejne nebo jine verze) - v takovem pripade ji vytvorite zpusobem, ktery
jste popsal - az to mam hotove, tak se do prislusneho bodu stromu
chrootnu - teprve pak instaluji balicky a celkove a konfiguruji system.
Mam jistotu, ze vse skonci tam kde ma, protoze puvodni disk to ani
nevidi (nevim, je mozne, ze sysinstall to dela prave tak, nezkoumal jsem
to).

	A netvrdim, ze tim je seznam moznych postupu vycerpan ...

	I tak je ale treba vzdy pocitat, ze pri aktualnim switchnuti muze
nastat vypadek, pokud nova verze nenastartuje (pokud je to mozne, je
dobre si to ozkouset nejdriv na jinem pocitaci).

	Pokdu jde o produkcni server, je take treba rozmyslet, jak provest
switchnuti s ohledem na pripadne nove vznikajici soubory (tedy takove,
ktere vznikly az po kopirovani - treba fronty sendmailu a uzivatelske
maily vubec, nebo LOGy a tak).

AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz