Identifikace souboru ze znalosti cisla sektoru.

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu Mar 9 22:05:44 CET 2006

Josef Jursa wrote:

> Napr. tar -cvf /dev/null / by mel napsat kdyz neco nepujde precist

	No, zkusel jsem to bez toho 'v' (povazuju necitelnost souboru za
zavazny problem, ktery by to melo zobrazit i tak a verbose log je
dlouhy) - a nevypsalo to nic (do messages pribyl novy zaznam o
necitelnem sektoru, takze vada pritomna byla). To me docela dost
znepokojilo - ze by tar neohlasil, ze nemuze precist soubor a tvaril se,
ze ho ulozil ?

	Takze jsem to znovu spustil "verbose" a tentokrat to nereklo uz vubec
nic, ani do LOGu. Jelikoz sektor je necitelny skoro stoprocentne (je
necitelny pokazde, kdyz se pokusim pouzit 'dd') myslel jsem, ze zasahly
cache filesystemu (i kdyz je mi divne, ze by se do nich ukladal obsah
bloku, ktery se nepodarilo dobre nacist). Nakonec se ale zda, ze system
se do sektoru pokusil zapsat cimz vyvolal interni relokaci (ta u meho
disku nastava az pri zapisu do vadneho sektoru, pri cteni nikoliv) - no
a od te doby uz tedy sektor vadny neni. Takze mam s pokusovanim utrum.

	Pro Honzu - zkusil jsme i ten port. Ano, sleuthkit obsahuje 'ifind',
ktery patrne dela co je potreba, ale je nanestesti natolik
nedokumentovany, ze neni jasne, v jakych jednotkach se mu zadava prave
ten parametr, ktery oznacuje hledane misto. A priznam se, ze se mi
zdrojaky zatim cist nechtelo.

	Pri te prilezitosti si dovolim upozornit i ostatni na neco, co me,
priznavam trochu prekvapilo. Zaznam v LOGu:

... ad0: FAILURE - READ_DMA status=51<READY,DSC,ERROR>
error=40<UNCORRECTABLE> LBA=130038097

	... neznamena, ze problem je se ctenim sektoru s udanym cislem.

	Pokud cteni disku neprobiha po sektorech, ale po blocich vetsi delky,
tak toto je adresa prvniho sektoru v tomto velkem bloku, ve kterem nekde
nastala zminena chyba. V mem pripade se skutecne vadny sektor nachazi
(presneji receno nachazel) az o 57 sektoru dal.

						Dan

P.S. Tech relokovanych sektoru uz je na disku 15 - coz mi u disku, ktery
ma nakrouceno necelych 8400 provoznich hodin v nijak extremnim prostredi
docela dost. To uz sem ale nepatri.