bezpecnost

Peter Rosa prosa at pro.sk
Thu Mar 2 08:02:31 CET 2006

Zdravim,

ano, tento thread by uz mal skoncit, ale neda mi to - este jedna dlhansky
prispevok.

Spominate este niekto na ZX Spektrum? 48 kB RAM, ziadna disketa, ziadny
HDD, max. tak magnetofon...
A tie hry, co tam bezali - mal som kompletny 3D-letovy simulator; chodicky,
ktore nebolo mozne prejst ani po osmych hodinach hrania a pod. Maloktory
program na tom padol (pravdu povediac, mal som jediny taky - pokusal sa
o jednoduchy rendering v realnom case, co samozrejme nemohol stihnut
procesor).

TO BOLO PROGRAMOVANIE. Neskor sa este velmi slusne programovalo
pre Atari, Amigu. S prichodom PC-style pocitacov sa zacali robit ustupky -
hlavne v kvalite. Ked k tomu naviac prispeje marketing ("do X.X.XXXX to
musi byt na svete, inak mame problem") a "nekonecny ekonomicky rast"
(jednotlivec/firma/stat - kazdy musi *neustale* vykazovat rast [vyroby,
predaja, exportu....], inak nefunguje spravne - aky to nezmysel!), tak
problem mame vsetci.

> soucasnosti FreeBSD vyvijeno neni az tak strasne. Ale trend's popsal
> velice presne. A tak hlavni rozdil mezi nami je v tom, ze ja si myslim,
> ze tohle je velice spatny smer a bylo by dobre se vratit k puvodnim
> principum, kdezto ty jsi presvedceny, ze takhle je to nejlepsi a je
> treba timto smerem pokracovat dale.

Toto je uplne presne, Dan. Ten moj dlhy uvod bol len hladanim argumentov.

Dnesne programy sa vytvaraju v prostrediach, ktore svojou komplexnostou
nevyhnutne *musia* obsahovat chyby (statistika). A ak chyby nie su v
prostredi, tak budu v importovanych knizniciach, doplnkoch... 95% z nas
pouziva vo svojich systemoch kniznice "un-block", bez toho, aby sme co len
trochu tusili, ako boli naprogramovane, kolko mal programator casu na
ladenie... Kedysi ten programator pre Spektrum cital a *optimalizoval*
priamo strojovy kod - inak sa nevosiel do 48kB, alebo nedosiahol potrebnu
funkcnost ci stabilitu. No ale skusme dnes precitat "strojak" len z kernel-u
FreeBSD... Nez docitame, budeme starci...

Dnesnym trendom je VNUTIT ludom pocit, ze mozu vsetko - fotografovat,
skenovat, sadzat, programovat... Najlepsie hned, bez ucenia, bez praxe...:
"ved sme vam dali nastroj XY - s tym to neurobi iba blbec".
To ze:
- profesionalny fotograf ma aj cit pre svetlo, kompoziciu
- profesionalny skenerista z fotky vytiahne aj to, com tam nie je
- profesionalny sadzac nestvori skvost, kde pouzije 28 typov pisma na A4
- profesionalny programator napise cisty kod
to su uplne nezaujimave a nepodstatne drobnosti, ktorymi sa netreba
zaoberat! Hlavna vec, ze vsetci trvalo rastieme, predavame, zarabame,
miname...

Kedysi sme sa tu sekali s Otisom - viem programovat, ale iba na tej
"amaterskej" urovni. A v C-cku vobec nie. Tak sa do toho, do certa,
ani nepustam, lebo vysledok aj tak nebude stat za to.

A ani nefotim...

Prijemny den vam vsetkym,

Peter Rosa