upgrade na X.Org 6.9.0 a prepinani cestiny

Martin Horcicka mho at mho.cz
Mon Jan 30 13:43:16 CET 2006

Dan Lukes wrote:
> 	Ale nejak prerochali i ledacos dalsiho a nejak se mi nedari zaridit,
> aby group-2 klavesnice byla cz querty ...

Resil jsem podobny problem, tak se s tebou podelim o poznatky:

1. Driv mi fungovala tato volba:

Option        "XkbLayout" "us,cz_qwerty"

Definice klavesnice se pak nacitaly ze souboru v adresari
/usr/X11R6/lib/X11/xkb/symbols.

Ted je ale spravna syntaxe:

Option        "XkbLayout" "us,cz"
Option        "XkbVariant" ",qwerty"

Definice se nacitaji ze souboru v adresari /usr/X11R6/lib/X11/xkb/symbols/pc -
mozna to nejak nove souvisi s volbou Option "XkbModel", jejiz implicitni
hodnota je "pc105" - viz manual kbd(4x).

2. Definice ceske klavesnice (v souboru /usr/X11R6/lib/X11/xkb/symbols/pc/cz)
funguje jen v zakladni variante (qwertz). Po porovnani s definici americke
klavesnice (/usr/X11R6/lib/X11/xkb/symbols/pc/us) jsem usoudil, ze problem je
v direktivach include. Napr. v sekci pro variantu qwerty (xkb_symbols
"qwerty") je:

include "cz(basic)"

Kdyz to prepises na nasledujici tvar, bude ti to fungovat spravne:

include "pc/cz(basic)"

Bohuzel se z logu (/var/log/Xorg.0.log) neda zadny problem poznat. Kdyz ovsem
zkusis nastavit parametry klavesnice rucne pomoci setxkbmap, poznas alespon,
ze se neco nepovedlo (i kdyz nenapise co :-/). setxkbmap ma vlastni manual a
priklady pouziti lze najit v /usr/X11R6/lib/X11/xkb/README.config.

Pokud nekdo tusite kam a jak se hlasi chyba v X.org, tak mi to prosim reknete,
pripadne to tam rovnou nahlaste.

V /etc/X11/xorg.conf ted mam pro klavesnici toto:

Section "InputDevice"
  Identifier    "Keyboard0"
  Driver        "kbd"
  Option        "XkbLayout" "us,cz"
  Option        "XkbVariant" ",qwerty"
  Option        "XkbOptions" "grp:lwin_toggle,grp:rwin_toggle,grp_led:scroll"
EndSection

Strucne vysvetleni voleb lze najit v
/usr/X11R6/lib/X11/xkb/rules/xorg.lst.

Martin