File manager

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Jan 17 22:29:48 CET 2006

Jaroslav Pavlícek napsal/wrote, On 01/17/06 19:59:
> To, co je ve FreeBSD jako default je poklad. Divim se, protoze asi neco
> nevim, proc vsichni okolo me pouzivaji bash, ktery neumi listovat v historii
> a pri tom to filtrovat podle toho, co jsem uz napsal. Podobne ruzne
> kombinace doplnovani a napoved ...
> Kdyz pracuji pres GPRS nebo pomalou linku, nedokazu si predstavit lepsi
> formu ovladani pocitace.

	Ve skutecnosti je to predevsim cele o zvyku. Na co si zvyknes a co se
naucis pouzivat, to se ti pouziva dobre. Navic to pouzivat umis a
dokazes v tom veci o kterych nekdo, kdo to nepouziva (a dokaze zazraky
zas v necem jinem) udelat neumi nebo dokonce mysli, ze udelat nejdou.

	Ja, napriklad, pouzivam 'bash' (a to i pres zminene pomale linky)
zejmena proto, ze to je nadmnozinou relativne standardniho Korn-shellu,
coz se hodi pokud chce clovek psat scripty o kterych by si rad myslel,
ze jsou siroce prenositelne. Pritom si ovsem dopravam pohodlnejsi
interaktivni prace, kterou 'sh' v takove mire nema. tcsh scripty jsou
natolik odlisne, ze je obvykle nelze jinde pouzit (pokud tam neni tcsh
nebo alespon csh). A pouzivat jeden shell pro 'interaktivni praci' a
druhy pro 'psani scriptu' mi pripada zbytecne komplikovane. Samozrejme,
ten kdo na portabilitu nehledi (coz neni nic odsouzenihodneho) nebo
dokonce scripty vubec nepise (ani to neni nic spatneho) muze mit
vysledny zebricek jiny. A v jinych pripadech podobne jine duvody mohou
toho vest k uzivani tamhletoho, zatimco jiny bude stejne spokojene
pouzivat neco uplne jineho.

	Uz davno se nedivim, proc ostatni na stejne ukony nepouzivaji tytez
postupy a utility co ja. I kdyz ty moje postupy i vybrane utility jsou
bez diskuse nejlepsi ... ;-)

	Mimochodem (trochu od veci) bez ohledu na to, jake utility si oblibite,
je velmi rozumne se alespon na zakladni urovni naucit pouzivat "zakladni
utility". Nikdy nevite, ke cemu vas kdo postavi a treba na tom tcsh ani
bash ani mc ani joe ani ... nebude. A co hur, treba pro to vubec nebudou
existovat. Da se ovsem se znacnou jistotou predpokladat, ze 'vi' a 'sh'
tam bude. Ty najdete na asi kazdem OS UNIXoveho typu (krome Linuxu, kde
sh neni).

	I kdyz, uz jsem se jednou utkal se systemem, kde nefungovalo ani 'vi' -
jen 'ed'. A nebyl to pekny zapas ... ;-)

AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz