Replikace / redundance na dvou serverech

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Wed Oct 26 22:22:29 CEST 2005

Pred par dny jsem se tu ptal na to, jakou verzi nasadit na
dvouprocesorovy stroj, zminoval jsem se i o tom, ze k tomu bude
pripojene externi SCSI pole se soubory pro download.

Nyni vystoupily na svetlo nove skutecnosti a tak jsem tu zase s prosbou
o radu / inspiraci. Klient si vymyslel, ze to nebude jeden server a
jedno externi pole, ale dva servery a jedno pole. Na serveru bude
Apache2 + PHP4 + MySQL 4.1 a na tom "redakcni system". Vse za normalnich
podminek ma bezet z jednoho serveru, ale v pripade, ze dojde k jeho
vypadku, ma se to (prostrednictvim nejakeho Cisco loadbalanceru)
prepnout na druhy stroj a tam pokracovat v plne funkcnosti.

Co jsem koukal do manualu, nemel by byt problem nastavit MySQL tak, aby
hlavni stroj byl Master a vsechny SQL queries se budou replikovat na
druhy stroj, ktery bude jako Slave. Po tud je to vsechno OK.

A ted problemy:

1] na server se budou uploadovat nejaka data (naprikald obrazky k
clankum atd.), to je potreba nejakym zpusobem synchronizovat i na druhy
server. Tohle asi nepujde nijak realtime, ale to neni zas takovy
problem, bude IMHO stacit, pokud se to bude provadet z cronu, ale jaky
nastroj by na tohle byl nejvhodnejsi?

2] o neco vetsi starosti mi dela externi SCSI pole, jelikoz jsem do ted
neobdrzel zadne detailni informace o HW, tak nemam nejmensi tuseni, jak
bude pripojene k serveru a hlavni starost mi dela to, jak ho pripojit ke
dvoum serverum zaroven, tak, aby na nej mohl zapisovat "master" (a
samozrejme cist) a v pripade vypadku masteru, aby bez fyzickeho zasahu
(prepojeni nejakych kabelu) mohl zacit plne fungovat slave.

3] a ted asi to nejpodstatnejsi - pokud master nekolik dni nepojede a
budou se veskere zmeny v DB i filesystemu dit na slave serveru, jak je
pak zase dostat na puvodni master a opet z nej udelat master se vsim
vsudy? Pokud je mi znamo, tak MySQL 4.1 tohle vubec neresi a replikace
tam vzdy probiha jen jednim smerem. Lze tedy aspon pak nejakym scriptem,
nebo rucne provest obracenou synchronizaci a opet presunout vsechnu
funkcionalitu na master a slave mit zase jen jako zalozni stroj pro
pripad vypadku?

Predem diky za jakekoliv rady, pripominky, odkazy na howto atd.

S pozdravem
Miroslav Lachman