Boot manager

Marian Cerny jojo at matfyz.cz
Thu Oct 20 04:07:10 CEST 2005

> Ale musim rici ze kvalita dokumentace je oproti MS na velmi nizke urovni.
> Handbook dava jen zakladni info o tom jak dat vec dohromady [...]

Hmm... tak taky nazor na handbook ma prekvapil, kazdy ho vecsinou
vychvaluje. Zrejme ale hladate v tom handbooku nieco, co tam vlastne
vobec nepatri. Handbook popisuje hlavne system FreeBSD a nie third-party
aplikacie ktore sa instaluju z portov. Obcas samozrejme popisuje aj
nejake tie third-party aplikacie, napr. handbook/sound-mp3.html, ale tam
samozrejme nemoze byt kompletny vycet aplikacii - momentalne je v
portoch 13665 aplikacii. Alebo apache - handbook/network-apache.html, to
je len take nakopnutie, ako zacat, ale samozrejme to nema sancu zastupit
oficialnu dokumentaciu http://httpd.apache.org/docs/2.0/.

Ale ked sa tak pozeram do handbooku, tak tam take vseobecne informacii o
instalovani third-party aplikacii nevidim, a tie by sa tam mozno zisli,
napr.:

 o Niektore aplikacie maju konfiguracne subory, umiestnene vecsinou
   niekde v /usr/local/etc/

 o Konfiguracne subory niekedy nie su instalovane priamo, ale vytvori sa
   iba konfiguracny subor s priponou .dist, ten je potreba skopirovat
   bez pripony .dist, aby aplikacia bezala. Niektore aplikacie instaluju
   rovno obe (totozne) subory.

 o Niektore aplikacie nepobezia, ked sa aplikacia najprv poriadne
   nenastavi v konfiguracnom subore.

 o Third-party demony sa spustaju cez rc skripty z /usr/local/etc/rc.d/.
   Na to aby sa aplikaciu podarilo spustit, musi byt vecsinou nastavena
   premenna nazov_demona_enable na hodnotu YES v /etc/rc.conf alebo
   /etc/rc.conf.local. Ak nie je tato premenna nastavena, tak pri
   spusteni aplikacie cez /usr/local/etc/rc.d/demon start sa nevypise
   ziadna chyba (pretoze nejde o chybu, kedze aplikacia nema povolene sa
   spustat). Naopak, pri uspesnom spusteni sa vypise nazov demona.

 o Niektore demony maju este dalsie premenne, ktore sa pouzivaju pri
   spustani z rc skriptov, napr nazov_aplikacie_flags.

Je ale pravda, ze mnozstvo tychto informacii vypisuju jednotlive
aplikacie po instalacii z portov bud priamo pkg-message, ktora sa
nachadza v adresari portu, alebo pkg-message ktora sa nachadza priamo vo
work adresari (to teda fakt netusim, ako sa tam dostane :-)), alebo
priamo z Makefile suboru daneho portu. Teda napr. to, ze je potreba este
upravit nejaky konfigurak, aby to vobec malo sancu behat, vecsinou
vypise make install. Preto ma zmysel prejst vypisy z kompilacie a
instalacie, napr. instalovat takto:

    make install 2>&1 | tee /tmp/log

alebo podobne cez script(1). Myslim, ze portinstall/portupgrade taketo
logy v /tmp vytvaraju sami (ale portinstall zase nejde pozastavit cez
CTRL-Z).

> Ale musim rici ze kvalita dokumentace je oproti MS na velmi nizke urovni.

Kvalitu MS dokumentacie velmi hodnotit nemozem, ja si pametam iba na
dokumentaciu z 95/98 typu:

    Nefunkcna tlaciaren:

    1. Skontrolujte, ci je sietovy kabel od tlaciarne pripojeny do
       zastrcky.

       Pomohlo vam to vyriesit problem? Ano/Nie

    2. Je tlaciaren zapnuta?

       Pomohlo vam to vyriesit problem? Ano/Nie

    3. Spuste spravcu tlacovych uloh kliknutim -sem-. Zvolte vasu
       tlaciaren. Ak sa zobrazi napis "tlaciaren zaseknuta", resetujte
       tlaciaren kliknutim na "resetovat tlaciaren".

       Pomohlo vam to vyriesit problem? Ano/Nie

    4. Skuste zrusit vsetky tlacove ulohy a znovu vytlacit vas dokument.
       Tlacove ulohy zrusite kliknutim -sem-.

       Pomohlo vam to vyriesit problem? Ano/Nie

    5. Sorry, uz nevieme, co ine by sme vam mohli poradit.

Aj ked to asi bude zniet dost ironicky, nemyslel som to tak. Ale ja si
radsej pozriem /var/log/all.log, preco ta tlaciaren vlastne netlaci.
(A potom podla hlasky z logov pozriem manualovu stranku ku tlaciarni ci
konfiguraku, pripadne handbook, ci dokumentaciu k third-party aplikacii,
ak nema manualovu stranku, ci je pochybnych kvalit.)

Dobru noc a pekne snicky, nech su s vami anjelicky.

--
Marian Cerny <jojo at matfyz.cz>
Jabber: jojo at njs.netlab.cz

[ UNIX is user friendly. It's just selective about who its friends are. ]