bezpecny upgrade systemu

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Oct 19 18:49:16 CEST 2005

Divacky Roman wrote:

> tojo... ale ve chvili kdy je api stejne (jeste se mi nestalo ze by bylo jine)
> to chodit bude...

	Bud' dochazi k nedorozumeni v tom, co znamena zkratka API nebo si
troufam tvrdit, ze se mylis a zcela bezpecne jsi se uz se zmenou API setkal.

	Ostatne, pokud se prilis nepletu, tak logika je takova, ze minor cislo
verze knihovny se meni tehdy, pokud doslo ke zmenam v knihovne, ale API
zustava stejne. Knihovnu nove minor verze pak lze pouzit bez noveho
prekladu. Tenhle pripad ale resi dynamicky linker automaticky - on
prilinkuje (pri spousteni) knihovnu se stejnym major-cislem a nejvyssim
minor cislem, o jake vi. V takove situaci tedy neni jakekoliv
premapovani treba. Snad krome pripadu, kdy se autor knihovny spletl a
nova verze knihovny ve skutecnosti nema tak kompatibilni rozhrani v jake
doufal.

	Pokud doslo ke zmene v API knihovny, pak se meni major-cislo. K tomu
dochazi opravdu spise malokdy, nicmene, dochazi. Tak mame napriklad
libc.so.5 nebo libcrypto.so.3 (abych vzpomel jen tech zmen major cisla,
ktere si vybavuju, protoze v jejich souvislosti jsem resil nejak
komplikace). Tam si dynamicky linker uz na zadne automaticke zasahy
netroufne a v pripade, ze clovek ma program pro libcrypto.so.2 a v
systemu ma trojku a nechce se mu to resit "poradne" pak muze vyrobit
link (2->3) nebo pouzit libmap.conf.

	Jelikoz ale jde o knihovnu, kde se zmenilo API (alespon jeji autor si
to, s ohledem na zmenu major cisla verze mysli) je treba pocitat s
nefunkcnosti (a co hur, misto kompletni nefunkcnosti muze dochazet jen k
"divnemu chovani" programu).

	Jinymi slovy - je-li API nove verze knihovny deklarovano jako stejne,
neni libmap.conf treba a vse probehne "automaticky". Je-li deklarovano
jako odlisne, pak automatika neexistuje a program lze k pouziti
nespravne verze knihovny donutit "podvodem" = napriklad pomoci libmap.conf

	Tim nerikam, ze jediny smysl existence libmap.conf je pachani podvodu
na programech - jeho "oficialni" smysl existence spociva predevsim na
pripadech kdy dva rozdilne programy pouzivaji dve ruzne knihovny, ktere
se, nanestesti, jmenuji obe stejne.

> to jo.. ale ne kazdy ma tyden na reinstalaci.. ja napr. nemam ;)

	Tento thread se zabyval upgradem mezi major verzeni (5.4->6). a tva
rada, predpokladam, smerovala k probiranemu problemu.

	Nemyslim, ze upgrade OS na jinou major verzi delas kazdy tyden ...