Záseky xtermu a jiné - 1. část

Kaminar Kaminar at seznam.cz
Sat Sep 24 10:43:06 CEST 2005

Zdravím.

Na mým FreeBSD se objevuje pár divných věcí. Stává se mi, že se
občas při ukončování xtermu (ctrl+d) xterm na chvíli jakoby
zasekne. Ta doba je zhruba asi tak kolem 5-ti sekund, někdy míň,
někdy víc. Vypadá to, že se to stává jen po tom, co delší dobu
instaluji různý SW kompilací z pórtů. Začnou se pak chovat tímto
způsobem všechny xtermy i ty, z kterých nebyly kompilace
spouštěny. To by mě možná ještě ani tolik nazarazilo, ale co mě
zrazilo nejvíc bylo, že po vypnutí X-ek se takhle podobně choval
i logovací terminál v textové konzoli. Taky po stisknutí ctrl+d
trvalo nějakou chvíli, než došlo k odlogování.ze systému. Jednou,
když se to stalo, tak se mi na druhém terminálu v X-kách povedlo
vypsat stav procesů (viz druhý email). PID xtermu, který se odmlčel je
16228. Tady jsou ještě nějaké informace o systému, co mě napadlo,
že by bylo dobré poslat:

$ uname
FreeBSD 5.3-RELEASE #0: Fri Nov  5 04:19:18 UTC 2004
root at harlow.cse.buffalo.edu:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC  i386

Do systému se přihlašuji do textové konzole a z ní pak spouštím
X-ka xinitem a jako WM používám Enlightenment. Vše bylo
kompilováno z pórtů.

xterm-204
enlightenment-0.16.7.2_2
xorg-6.8.2

S FreeBSD mám zatím hodně málo zkušeností (přesně stejně tak
velkou jako s unixy :-) ), a proto nevím, jestli je to normální
chování nebo ne. Taky nevím, co by bylo dobré ještě uvést za
informace nebo, na co se všechno kouknout až se to zase stane.

Možná to s tím nesouvisí, ale pro úplnost uvedu radši také
i další zádrhely. Tentokrát jde asi o WM Enlightenment. Jednou
při ukončování E-čka se E-čko zaseklo, po dialogovém okénku
s odlogovávací hláškou zbyla roztřepaná bitmapa a celé so to
zaseklo (nechodilo ctrl+alt+bckps ani přepnutí na textové konzole
ctrl+alt+Fx).

Další zásek, který se děje, pochází z openoffisů (balíček:
cs-openoffice-1.1.4_2), který jsem instaloval z balíčků, ale
určených pro FreeBSD 5.4 (nevím, jestli to vadí nebo ne, ale
vypadá to, že asi jo). Občas offisy ztvrdnout a ztvrdne i WM,
i když na pozadí ostatní procesy dál běží. Zkoušel jsem se
připojit vzdáleně z jiného počítače, ale sshd neodpovídal.
Přepnutí na textové konzole ctrl+alt+Fx nešlo a ctrl+alt+bckps
způsobilo totální zatuhnutí X-ek.

Tak to jsou moje potíže s FreeBSD, s kterými si bohužel nevím
rady, a proto bych Vás rád poprosil o nějakou radu, která by mi
to pomohla pochopit nebo ještě lépe vyřešit.

Za rady předem díky.

Karel