ata_dma a atapi_dma

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Jun 21 15:47:05 CEST 2005

Peter Sedivy - PeSe wrote:

>>> hw.ata.ata_dma
>>> hw.ata.atapi_dma

> hm, len sa mi zdalo, ze ata a atapi by malo byt to iste. Ale, clovek sa
> zjavne uci vzdy.

	No, to je trochu problem pretizeni nekterych terminu. Oznaceni ATA se
pouziva jak pro elektricke rozhrani (pocty dratu, napetove pomery,
timing signalu) tak pro HW API (jaky port zarizeni ma jaky vyznam) tak
pro hi-level datovy format (jak presne pozadat zarizeni o provedeni
urcite cinnosti - tedy jaka data v jakem formatu je treba zarizeni
zaslat, jakymi daty v jakem formatu ono odpovi).

	Mimochodem, obdobnym pretizenim trpi i oznaceni SCSI.

	Kdyz se zarizeni oznaci jako ATA tak to, obvykle, znamena, ze vsechny
tri vrstvy jsou ATA.

	Tzv. ATAPI zarizeni maji prvni dve vrstvy ATA, ale datova vrstva
(format prikazu a odpovedi) je odlisny (je do znacne mity podobny
datovemu formatu SCSI).

	Jelikoz obcas nektera zarizeni nemaji implementovano DMA spravne,
vznikla potreba navzdory tomu, ze zarizeni podporu deklaruje, pouziti
DMA zakazat. A k tomu slouzi ony dva prepinace. ATA je o dost starsi nez
ATAPI. Takze v dobe, kdy tento problem vznikl s prvnimi ATAPI zarizenimi
uz byla 'vadna' ATA zarizeni spise vyjimecna - a proto mozna vzniklo
toto oddeleni prave tak, jak vzniklo. Samozrejme, lepsi by bylo mit ony
prepinace spise "per zarizeni", nikoli podle typu zarizeni, ale jelikoz
je to cele 'workaround' tak se do toho asi nikomu moc nechtelo. Nakonec,
da se ocekavat, ze kdo ma vadny hardware, tak by si mel drive nebo
pozdeji poridit dobry - no a do te doby bude pripadne muset vydrzet, ze
kvuli jednomu vadnemu kusu ma pomalejsi pristup i na neco jineho. No ale
rozdelili to alespon na ty dve skupiny, aby ten dopad nebyl tak tvrdy ...