ftp

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Dec 6 15:22:31 CET 2004

Klimeš Jan wrote:

> do IE zadám adresu ftp://ftp.xxx.xx, přihlásím se pod účtem, který je ve
> skupině wheel a nalistuje se mi složka /home/účet. Potud to podle mě funguje
> dobře. Ale jakmile chci něco zapsat, IE mi nahlásí chyba 550, nemůžu
> zapisovat. Nemám zapnutý anonymní FTP. Můžete mi někdo poradit kde je
> problém?

	Pricin muze byt spousta. Zaprve, odpoved 550 ... generuje FTP daemon.
Uz ten mohl dojit k zaveru, ze zapis nechce dovolit - navzdory tomu, ze
z hlediska OS zapisu nic nebrani. To je otazka konkretniho FTPD a jeho
konfigurace.

	Dalsi moznost je - kdyz rikate "prihlasim se" tak to znamena, ze se
hlasite k FTP serveru - to nemusi automaticky znamenat, ze se tento
daemon dal prihlasi stejnym jmenem k OS. Pak muze zapisu branit OS -
protoze FTPD treba neni prihlasen (vzhledem k OS) jako ten uzivatel. Zda
to je tato moznost je zase otazka konkretni kofigurace.

	Treti moznost je, ze dany uzivaetl nema pravo zapisu do zmineneho
adresare. V teto souvislosti bych poukazal na obcas opomijeny fakt -
mejme adresar:
test s vlastnikem anuser a skupinou angroup a pravy r-xrwx---

	Uzivatel "anuser" je clenem skupiny "angroup".
	Do takto definovaneho adresare uzivate "angroup" NEMA pravo zapisu.
Prava se totiz nescitaji, ale berou se "nejlevejsi" aplikovatelna (v
tomto pripade tedy prava pro vlastnika, ktery pravo "w" nema).

	Mimochodem, pro reseni tohoto problemu potrebujete co nevice izolovat
mozne priciny. Takze vam doporucuju vykaslat se v teto fazi na MSIE a
zkouset to nejakym normalnim obycejnym radkovym FTP klientem. Budete mit
vetsi kontrolu nad tim co se deje i jake odpovedi presne dostavate.