Port + freebsd.cz

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Nov 30 18:19:34 CET 2004

On Tue, 30 Nov 2004, [ISO-8859-2] Petr Bezdìk wrote:

> [...]

 	Nechci tady tu flamewar dale rozsirovat, ale doted jsem netusil, ze
defaultni nastaveni systemu je svate a nesmi se menit, protoze to tak je
"definovane".

 	Takze i ja patrim k tem, kteri zapinaji firewall (ackoliv je
defaultne vypnuty), pridavam /usr/local/sbin do cesty (ackoliv defaultne v
rootovske ceste neni) a nepouzivam, jako dalsiho uzivatele s UID 0 uzivatele
"toor" a vytvarim si uzivatele s jinym jmenem.

 	Krome toho take pouzivam bash - a to jsem nikdy Linux neuzival ani
neinstaloval. Mimochodem, delam to proto, ze za zakladni shell povazuji
zasadne "sh" (nikoli [t]csh) a bash povazuji za nejblizsi shell, ktery je s
"defaultnim" velmi dobre zpetne kompatibilni, ale uz se s nim ,preci jen,
trochu lepe interaktivne pracuje (ve scriptech ale zadna rozsireni
samozrejme nepouzivam - script musi bezet pod cistym "sh").

 	Nevidim rozumny duvod, proc by si uzivatel z cele skaly shellu
nemohl vybrat ten, ktery mu nejvic vyhovuje - a nevidim duvod, proc by toto
pravidlo nemelo platit pro uzivatele s UID 0. Dosud jsem myslel, ze od toho
ty shelly jsou.

 	FreeBSD neni nabozenstvi - a tak, pokud ma nekdo rozumny duvod
nakonfigurovat svatou ctverici misto obvyklejsi trojice, neni to duvod k
honu na carodejnici - a pred tim, nez ho za to odsoudim by bylo vhodne si
zjistit, proc to vlastne udelal a zda pro to nema dobry duvod.

 	Tazatel v dotazu jasne uvedl, ze pouziva bash. Ten, kdo mu
odpovidal, proto odpovedel nejefektivnejsim zapisem pozadovaneho prikazu v
tomto shellu. Tazatel si musel bash explicitne nastavit - takze je krajne
nepravdepodobne, ze by nevedel, ze ho pouziva. Presto se mu dostalo
upozorneni, ze KDYBY SI NAHODOU nekde bash zapomel nastavit, musel by pouzit
zapis jiny.

 	Ale odsuzovani jeho volby (navic bez znalosti pricin, ktere ho k ni
vedly) je opravdu podivny pristup ...

 	Kolikpak z diskutujicich asi ma na FreeBSD nainstalovany postfix
nebo qmail a pouzivaji ho misto defaultniho sendmailu ? Mozna bychom to take
meli jasne a durazne odsoudit ...

 	Proboha lidi, neblaznete, FreeBSD pocita daleko vic (nez napriklad
Linux nebo Windows) s tim, ze uzivatel vecem rozumi a umi si vybrat - a
primerene tomu mu v daleko vetsi mire ponechava moznost volby. Tak z toho
nedelejte nedotknutelne evangelium a ty volby neomezujte - alespon tam, kde
pro takove omezeni opravdu neni zadny rozumny duvod ...