ipfw: beznych sluzeb od p2p

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu Oct 21 11:48:38 CEST 2004

Tomi wrote:

> ked uz je to spomenute, tak by ma celkom zaujimalo, akym sposobom bol rieseny
> takyto kvotovaci system a co sa potom s tymito hriesnikmi robilo? :-)

	Technicke reseni uz jsem tu zminoval v minulosti (dokonce jsem
rozesilal zdrojaky) - ipfw mi do "divert" portu posila kopii ("tee")
vsech relevantnich paketu, pomerne jednoduchy (vlastnorucne napsany,
nicmene cast pochazi z "natd") daemon data pro jednotlive IP scita a
jednou za cas (u nas ted 300s) posila sumarizace do MySQL databaze (nebo
textoveho souboru). Tam probiha dalsi zpracovani (jako napriklad
pocitani tech plovoucich souctu za poslednich 168 hodin pro kazdou IP).

	Duvod, proc se pouziva kopie paketu, coz je pametove a vykonove
narocnejsi, je ten, ze i pri pripadnem vypadku "scitaciho daemona" neni
naruseni "normalni provoz" site.

	A co s hrisniky ? V ipfw se jim zablokuje (typicky na tyden) moznost
primych spojeni "ven" a "dovnitr". Nicmene, hrisnik muze (dobrovolne)
pouzivat aplikacni "proxy", ktera mu provoz ven zprostredkuje (WWW/FTP i
metoda CONNECT). K dispozici ma i SMTP server pres ktery muze i nadale
odesilat postu. Mimochodem, provoz pres tyto servery se nepocita (ani
hrisnikum ani komukoli jinemu). Nicmene, u nich jsou zase k dispozici
relativne presne LOGy o tom, kam kdo lezl - a samo toto vedomi typicky
staci, ze se uzivatel "mirni" i bez pocitani ...

	Pokud se chcete podivat jak takova statistika vypada v praxi, pak
http://www.kolej.mff.cuni.cz/traffic.html