Vice admin. uctu

Jozef Babjak babjak at hilbert.chtf.stuba.sk
Fri Sep 10 11:58:05 CEST 2004

A.!

> nekolikrat jsem v konferenci objevil prispevek, ve kterem se mluvilo o
> tom, ze pokud server administruje vice lidi, zalozi se pro kazdeho ucet
> s UID 0, aby nemuseli znat heslo roota.

  ^-- Ak budu mat UID 0, budu rooti, bez ohladnu na login. V prispevkoch
sa jednalo asi skor o administraciu jednotlivych sluzieb (ftp, web, samba)
a ucty mali byt zriadene na tieto ucely, nie vsak s UID 0.

> Jak se ovsem takovato vec udela? Pokud budu chtit zalozit usera pomoci
> adduser, skonci mi to s hlaskou, ze UID 0 uz existuje.

  ^-- V /etc/passwd existuju dokonca dvaja useri z UID 0, root a toor;
pouziva sa to vtedy, ak chces mat ako root (pouzitelne pre lubovolneho
usera) jeden domovsky adresar, pristupove prava, etc., ale napriklad dve
rozdielne sady environmentov, napr. v jednom chces mat shell tcsh v inom
zsh.

> Nebo jsem neco totalne nepochopil a moje predstava o "vice rootovskych"
> uctech je naprosto zcestna?

  ^-- Opodstatnie ma len vo velmi specifickych pripadoch (sam so sa s
takouto nestretol; ini mozno ano).

J.