2x wan 3 xlan

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Jul 16 08:51:44 CEST 2004

jsedo wrote:

> muze mi nekdo poradit jak s routerem který bude mít 2 wan porty a 3 x lan
> síte. Nevím jak nakonfigurovat aby 1 sít sla pres 1 wan linku a zbytek  pres
> druhou. Respektive pri výpadku jedné wan linky zacalo vse bezet pres tu
> funkcní.

	Prilis malo informaci. Zatimco u LAN muzu pomerne bezpecne dovodit, ze
to bude Ethernet, variant, co vsechno by mohlo byt na "WAN" strane je
prilis mnoho.

	A z toho se odviji nejen to, jake zarizeni by to mohlo byt, ale i
schopnosti v dalsich pozadovanych ohledech.

	Kazdopadne, pozadavek "1 linka pres jeden vystup, dalsi dve pres druhy"
nelze zvladnout klasickym routingem a je treba, aby zarizeni zvladalo
nejakou formu source-based nebo policy-based routingu. Coz neni, zejmena
u tech nejlevnejsich zarizeni, uplne obvykle.

	Na druhou stranu - jste v konferenci o FreeBSD. Pokud budou WAN porty
nejakeho takoveho typu, ze je lze pripojit do FreeBSD, pak je odpoved
jasna, protoze ostatni uvedene pozadavky tento system zvladne. A to i na
dost historickem hardware, ktere uz dnes sezenete za nejvyse par tisic.

	Tedy - zvladne s jedinou vyjimkou. V zavislosti na typu WAN rozhrani
muze byt netrivialni detekovat vypadek jedne linky - a tim na nej
jakkoliv reagovat. I to zvladnout nejspis pujde, ale mozna budete muset
definovat, co si na danem hardware pod pojmem "vypadek linky"
predstavujete. A take nemusi byt reakce vubec okamzita. A, pokud je
traffic do obou siti soucasne i prekladany (i kdyz nic takoveho jste
nepsal) pak takovy prenos nemusi byt uskutecnitelny bez toho, ze se
rozpadnou vsechna prave probihajici TCP spojeni.

							Dan

P.S. Pripadneho pokracovani teto diskuse se asi nebudu moci ucastnit,
neb tu nasledujici tri nedele nebudu.