SATA radic

Radim Kolar hsn at netmag.cz
Thu May 13 14:40:41 CEST 2004

> prosim poradte mam takuto dilemu vzhladom na pomer cena/vykon co kupit:
SATA Raid je vykonove temer totez co IDE+SWRAID, rozdil je do 10%. SATA je spis
marketing nez nejaka prevratna technologie. Technologie je sice jina, ale
v praxi je to vpodstate totez.

Zalezi na poctu uzivatelu, kteri tam polezou soucasne.  od 4rech je rychlejsi
SCSI. V praxi treba na sambu leze soucasne 5-10% useru.  Takze rekneme do 70
useru/server uplne staci ide.

> a) SCSI Ultra SCSI 320 + disky
polovicni rychlost scsi uplne staci. Ja jsem zadne zvyseni rychlosti nenameril.
> b) SATA RAID + disky Ak SATA, podporuje FreeBSD ADAPTEC AAR-1210SA?
V bazarech se daji koupit SCSI radice + disky velmi levne. Lidi scsi obvykle
moc nekupuji a tak je i z ceho vybirat. 160 radice tu mivaji za 300 a 6GB SCSI
disky okolo 600. Na low-end (cenove) mailserver pro 500 useru je lepsi koupit 2
scsi disky nez jeden 10k rpm IDE.

On se mailserver da na hardware z bazaru postavit opravdu temer zadarmo. Cesi
jsou stejne divni ve srovnani s americanama. Za workstationech jsou ochotni
utracet za 3Ghz a na mailserver+router+proxy pro 100 lidi si davaji limit 6k
vcetne hw.  Americani zase zasadne utraceji za servery a na desktopech
nechavaji jakoukoliv vykopavku co zvladne browsit+mailovat. Cesi velice neradi
plati za samotne sluzby spojene s OSS. Porad si mysli, ze jsou okradani.