FreeBSD a 2 procesory

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Apr 14 10:09:40 CEST 2004

polak.juraj at kuty.sk wrote:
> chcel by som opytat, ako je na tom podpora 2 procesorov vo FreeBSD.

> Mam doma konfiguraciu :

> Dual Intel Pentium II 266 (2xPII266)

> Chcel by som tam dat FreeBSD, pripadne ktory z BSD je lepsi.

	FreeBSD na dualprocesorovych strojich provozuju uz par let a zda se, ze
to funguje. Je ale nutne si prelozit jadro, protoze GENERIC podporu pro
SMP nema.

	V nekterych pripadech se muze pro uspesnou podporu ukazat byt podstatna
verze format APIC tabulky (ktery se nastavuje v BIOSu a typicky nabyva
hodnot 1.1 nebo 1.4), nicmene, s tim, ze se jadro nerozbehlo nad
tabulkou verze 1.4 jsem se za ta leta setkal jen jednou na nejake
superznackove mrse a je spis nepravdepodobne, ze se s tim potkas taky.

	Ve vetsine pripadu je to bez problemu.

	Na 4.x se na tebe bude vztahovat to omezeni, ze v jadre muze byt
soucasne nejvyse jeden proces, takze pri provozovani vyhradne
"kernel-intenzivnich" uloh neprinese SMP vyznamny efekt.

	Na 5.x (jehoz pouzivani, pokud nejsi pripraven na vetsi mnozstvi ti
nedoporucuju prestoze to mam v teto konferenci zakazano rikat) je tenhle
jev omezen a celkove to smeruje k jeho uplnemu vymizeni.

	Jak tady nekdo spravne podotknul, puvodni scheduler si s
multiprocesorovou konfiguraci prilis mnoho starosti nedelal, coz mohlo
pusobit "preskakovani" jednoho procesu mezi procesory, coz neni z
vykonostniho hlediska vhodne, nicmene, v 5.x rade je uz lze pouzit
alternativni scheduler (nevim, zda se v nektere z poslednich verzi
nestal dokonce defaultnim), ktery bere ohled i na tuto problematiku.

	Zalezi, na co to cele planujes pouzivat. Na dvouprocesorove konfiguraci
provozujeme nekolik serveru a pro vetsinu nasazeni (zejmena tech, kde
zalezi na spolehlivosti) nejsou prinosy soucasnych verzi 5 tykajici se
(vykonu na) SMP tak podstatne, aby stalo zato ji nazazovat. Ale jestli
si chces jen "hrat" je to na tobe.

	Nepocitej, samozrejme, s tim, ze na konfiguraci 2x266 dostanes vykon
srovnatelny s 1x520 - velmi zalezi na zpusobu pouzivani a spis nelze
ocekavat vic nez ekvivalent 1x400.

	A co se tyce "ktery BSD je lepsi" - ta otazka nema obecnou odpoved.
Kazdy OS je dobry na neco. Bez znalosti toho "neceho" nelze posoudit,
ktery je pro dany ucel vhodnejsi. Natoz nejvhodnejsi.