atacontrol detach

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Mar 24 17:23:27 CET 2004

Jan Pechanec wrote:

> 	No, ted jsem zkusil to, o cem tady byla vcerejsi plodna debata
> a zadny panic se nekonal. STABLE je ze vcera. Co me prekvapilo, slo
> detachnout i systemovy disk (viz dole). h.

	Az tak strasne prekvapive to neni - ty nejdulezitejsi knihovny uz
stejne v pameti pritomne jsou, a dost casto, i programy, takze nejenze
lze spustit programy z jinych disku potrebujucich knohovny na onom
detachovanem disku, ale dokonce lze nekdy spusit i programy, ktere jsou
na onom detachovanem disku.

	Problem nastane typicky az v okamziku, kdy se na disku system zacne
shanet po necem, co v cache neni. A - samozrejme - okamzity problem
nastane, pokus se shani po swapu.

	Vyjma pristupu ke swapu by k "panicu" dochazet v zadnem pripade nemelo.
Rozhodne neshledavam duvodem panicu to, ze na disku nelze najit
jakykoliv program nebo knihovnu.

	Mam ale ozkouseno, ze attach a zejmena detach disku vedes cca 33%
pravdepodobnosti k padu systemu i v idealnim pripade (tj. detachuje se
disk nenamountovany, ktery nebyl ani jako namountovany prilis pouzivan).

	Proste to neni stabilni (ja vim, tohle se tady nesmi rikat). Podle
vseho, je to race-condition v ATA driverech (s vysokou pravdepodobnosti
nejak souvisejici s DMA pristupem), ale dukladneji jsem to nezkoumal.

						Dan

P.S. Nedavno jsme "na dalku" potrebovali zlikvidovat disk. Pote, co
uspesne dobehlo "dd if=/dev/zero of=/dev/ad0"  kde ad0 byl jediny disk
(tedy i rootovska partition na nem byla, podotykam, ze behem akce byl
disk normalne namountovan) bylo velmi prekvapite, jak dalece byl system
funkcni - ssh session nadale bezela, slo udelat i ls, i ps - jen
"reboot" udelat nesel - ten se tak casto nespousti tak asi v cache nebyl ...