journalovaci systemy a integrita dat

Radim Kolar hsn at netmag.cz
Sat Jan 17 19:56:31 CET 2004

Dokud tu nebude moznost ridit transakce z aplikacni urovne (jako u SQL)
tak se bohuzel integrita dat nekona. Hans Reiser o tom napsal delsi studii.
Toto bude mit az reiserfs4. I na journalovacim systemu ztratite data, pred
3mi dny se mi stalo:
aplikace zapisovala nova data do souboru truncate, write, close. System
zhavaroval a journaled filesystem ho orizl na delku 0, data byla v haji,
ale fs byl konzistentni. Pochopitlne ze aplikace byla spatne napsana, kdyz
takto nakladala s dulezitymi daty.

Zda se system uvede do konzistence pomoci journal replay nebo fsck neni
podstatne (je zde jenom problem ze fsck trva dlouho). Data jsou v haji v
kazdem pripade. Vyhoda dnesniho journalovaciho systemu je opravdu jen
v tom ze ten journal replay trva radove sekundy. Krome toho filesystemy,
ktere maji tree strukturu journalovani mit musi, pry by nesly pomoci fsck
opravit.