Qos a FreeBSD

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Dec 15 12:57:11 CET 2003

Miroslav Chlastak wrote:
> chtel bych se zeptat, zda-li a jak jde delat QoS na freebsd.
> Nejedna se mi o traffic shaping (dummynet), ale o preferovani
> jednotlivych typu komunikace (web, ssh, posta). Asi tezko to pujde delat
> jen na zaklade portu sluzby (pak by asi stacilo spustit treba ftp na portu
> 80 a linka je dead). Spis se mi jedna o nejake jemnejsi nastaveni (napr.
> na zaklade portu a velikosti/poctu jednotlivych paketu a podobne).

	Preferovani jednotlivych typu komunikace lze v bezne siti pomerne dobre
delat i jen na zaklade cisla portu a to lze do znacne mity zajistit i
prostym dummynetem (pipe).

	Zda se ale, ze mate problem v tom, ze nemate chovani uzivatelu natolik
pod kontrolou, abyste se nemusel obavat, ze vam nepreferovane sluzby
budou poustet na preferovanych portech. Tam se obavam, ze bude reseni
najit tezke. Pouzijte vyhledavac a hledejte pro FreeBSD "ALTQ". Existuje
to, ale nepamatuji si kde. To je sofistikovanejsi tool. Obavam se ale,
ze ani ten nebude provadet vlastni analyzy charakteru toku (aby zjistil,
zda je to ssh nebo ftp) - ba co vic, obavam se, ze tool, ktery by
takovou analyzu provadel (a podle toho se choval) nenajdete.