DNS

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Dec 9 23:45:40 CET 2003

Roman Neuhauser napsal/wrote, On 12/09/03 13:25:

>     to je velice spatny napad; zvlast v kombinaci s pochybnych chovanim
>     BINDu.
>
>     minuly tyden jsem resil problem s resolvery publikovanymi Eurotelem
>     pro svoje GPRS zakazniky. 2. prosince jsem dostal stiznost od

	No, pokud jsem pochopil cely popsany problem, tak hacek byl v toim, ze
jeden resolver byl down (coz je jiste vada, ktera neni vyhrazena pouze
jednomu software) a druhy byl nerekurzivni nebot' byl chybe
nakonfigurovany - a chybna konfigurace mi take nepriada byt problem
konretniho software.

	Celkove soudim, ze problem je v nekompetenci odpovednych lidi a z
popisu neplyne cokoliv, co by se dalo oznacit za "pochybne chovani BINDu".

>     Tohle chovani je primo vrazedne, protoze podporuje mezi lidmi zmatek
>     ohledne ruznych roli name serveru (rikejme jednomu server a druhemu
>     cache, nikdo prece nerika Squidu web server), a muzu se jenom
>     dohadovat, jakym zpusobem se 194.228.2.1 ocitla na te strance
>     (nicmene s vetou "to je jedno, dejte si tam treba name servery
>     volneho" uz jsem se od "pocitacovych odborniku" taky slysel).

	Pri vsi ucte, neni ukolem "lidi" aby chapali ruzne funkce nameserveru.
To je zalezitosti spravce site, coz je odbornik, kteremu by takove veci
nemely delat zasadni problem. Zrovna v tomhle pripade je nicmene zrejme,
proc to "lidi" nechapou.

	DNS je protokol - a tim se mluvi jak na primarni nameservery, tak na
jakekoliv nameservery a resolvery. No a nekteri autori implementuji v
jednom daemonu cely tento protokol (BIND), jini se to rozhodli rozhazet
do vice daemonu (DJBDNS).

	Podobne je na tom protokol HTTP, kterym se mluvi jak na WWW servery tak
na proxy. Nekteri autori napsali pouze WWW server (treba
Microsoft/MSIE), jini pouze proxy (Squid) a jini maji oboji schopnost v
jednom baliku (Apache).

	Chapu, ze "lidi" nerozlisuji SMTP a EMAIL, HTTP a WWW server, DNS a
autoritativni server, ale odbornik - a predpokladam, ze site spravuje
odbornik - by to samozrejme rozlisuje a o zadnem zmateni nemuze byt reci.

	Ostatne, popsany priklad nevznik ze zadneho zmateni. Zadny ze
jmenovanych spravcu si ulohy serveru nepletl.

	Ti se nechci nijak zvlast zastavat BINDu - jen trvam na tom, ze je
treba odlisovat chyby softwaru od chyb vzniklych tim, ze nekdo pouziva
software ac (ten konkretni software) neumi nakonfigurovat.

>     djbdns je balik nekolika demonu, z nichz dva se pripojuji na 53/UDP:
>     dnscache (rekurzivni cache) a tinydns (autoritativni server). na
>     jednom stroji muzete mit tolik bezicich tinydns nebo dnscachi, kolik
>     mate IP adres.

	Takze jsem si to pamatoval dobre, ale spatne to vyjadril.

	Pokud nemate vice IP adres, nemuzete, pri pouziti DJBDNS na jednom
stroji soucasne provozovat resolver pro uzivatele a soucasne
autoritativni nameserver.

Dan Lukes     tel: +420 2 21914205, fax: +420 2 21914206
root of  FIONet, KolejNET,  webmaster  of www.freebsd.cz
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz