DNS

Roman Neuhauser neuhauser at bellavista.cz
Tue Dec 9 13:25:26 CET 2003

# dan at obluda.cz / 2003-12-08 14:13:10 +0100:

> 	Tomas psal, ze ten DNS server je publikovanym autoritaivnim
> nameserverem pro nejakou domenu - na takovy server musi byt pristup
> zcela vseobecny, prinejmensim, co se tyce "beznych" dotazu, tykajicich
> se teto konkretni domeny.
>
> 	Varianty "nedovolit kvuli pretezovani" nebo"dovolit jen vlastnim
> 	lidem" v tomto pripade proste nepripadaji v uvahu.
>
> 	AXFR uz obecne dovoleno byt nemusi, tam skutecne staci, aby mely
> pristup sekundarni NS.

    za predpokladu, ze se data replikuji timto zpusobem, coz nemusi byt
    pravda.

> 	Co lze zakazat bez nebezpeci (respektive, co lze povolit jen
> 	omezenmu okruhu lidi) jsou "rekurzivni dotazy". Dotazy tykajici se primo
> delegovanych domen se tak vyridi, protoze ty se nevyrizuji rekurzivne,
> ostatni dotazy se vyrozivat nebudou (nebo budou jen pro omezeny okruh lidi).

    to je velice spatny napad; zvlast v kombinaci s pochybnych chovanim
    BINDu.

    minuly tyden jsem resil problem s resolvery publikovanymi Eurotelem
    pro svoje GPRS zakazniky. 2. prosince jsem dostal stiznost od
    cloveka pripojeneho pomoci Eurotel GPRS, ze mu nefunguje preklad
    domen publikovanych mnou spravovanym serverem. zjistil jsem, ze
    jeden z Eurotelem publikovanych resolveru, 160.218.10.201, je zrejme
    down (nereagoval na DNS dotazy, ani na pingy), a druhy, 194.228.2.1,
    nektera jmena preklada normalne (www.seznam.cz), ale:

    DNSCACHEIP=194.228.2.1 dnsqr ns bellavista.cz
    2 bellavista.cz:
    195 bytes, 1+0+6+1 records, response, noerror
    query: 2 bellavista.cz
    authority: cz 172782 NS ns2.nic.fr
    authority: cz 172782 NS sunic.sunet.se
    authority: cz 172782 NS ns-ext.vix.com
    authority: cz 172782 NS cz.eunet.cz
    authority: cz 172782 NS ns.uu.net
    authority: cz 172782 NS ns.ripe.net
    additional: ns.uu.net 3589 A 137.39.1.3

    v nasledne debate s administratorem 194.228.2.1, Pavlem Urbanem
    z Telecomu, rychle vyslo najevo, ze vubec nevi o tom, ze by Eurotel
    pouzival ten stroj jako dns cache, a ze pro 160.218/16 neposkytuje
    rekurzi, takze pokud dostane rekurzivni dotaz z "cizi" ip adresy,
    da odpoved, pokud ji ma nacachovanou z drivejska, jinak referal
    (ja bych spis rekl cache poison, prip. bandwidth waste).

    Tohle chovani je primo vrazedne, protoze podporuje mezi lidmi zmatek
    ohledne ruznych roli name serveru (rikejme jednomu server a druhemu
    cache, nikdo prece nerika Squidu web server), a muzu se jenom
    dohadovat, jakym zpusobem se 194.228.2.1 ocitla na te strance
    (nicmene s vetou "to je jedno, dejte si tam treba name servery
    volneho" uz jsem se od "pocitacovych odborniku" taky slysel).

    BTW, v Eurotelu 3. prosince rano, kdyz jsem se konecne dovolal,
    vubec nevedeli (Pavel Safarik) o tom, ze 160.218.10.201 cely den
    vubec nejel, nicmene 4. uz na te strance byly jine IP adresy.

> Co se DJBDNS tyce - mozna mam uz zastarale nebi chybne onformace,
> ale mel jsem dojem, ze ono neumi na jednom stroji byt soucasne
> autoritativnim nameserverem pro nejakou domenu a soucasne rekurzivnim
> nameserverem slouzicim koncovym stanicim. Pokud je to pravda, pak muze
> Tomas DJBDNS pouzit jen v pripade, ze zminene DNS nepouzivaji nejaci
> uzivatele jako resolver.

    djbdns je balik nekolika demonu, z nichz dva se pripojuji na 53/UDP:
    dnscache (rekurzivni cache) a tinydns (autoritativni server). na
    jednom stroji muzete mit tolik bezicich tinydns nebo dnscachi, kolik
    mate IP adres.

--
If you cc me or remove the list(s) completely I'll most likely ignore
your message.    see http://www.eyrie.org./~eagle/faqs/questions.html